6 x zó maak je goede branded content

Het is al vaker gezegd: de consument ergert zich aan opgedrongen en irrelevante reclame-uitingen en adblockers vinden gretig aftrek. Branded content is een goed alternatief om jouw boodschap bij de juiste doelgroep te krijgen. Vier experts op het gebied van branded content zetten een aantal tips voor je op een rijtje naar aanleiding van een panelgesprek dat onlangs bij Value Zipper plaatsvond.

Aan het woord Jasper Admiraal (Initiative Tomorrow), Lex van Bakel (Fuse), Robbert Groenhuizen (Carat) en Steven de Niet (Mindshare). Het zijn ervaringsdeskundigen die dagelijks met klanten over dit onderwerp van gedachten wisselen.

6 tips op een rijtje

  1. Goede branded content bevat verhalende elementen waardoor de boodschap zachter bij de consument landt. Die verhalen moeten kloppen bij je merkwaarden, maar ook bij de uitstraling van de titel en het medium.
  2. Wees duidelijk over je rol als afzender, maar zorg ervoor dat je als adverteerder terughoudend bent met al te indringende merkvermeldingen en logo-gebruik.
  3. Zet data in om jouw content gerichter op te tuigen, te produceren, relevant te communiceren en om jouw doelgroep te segmenteren. Als je weet tegen welke (doelgroep)segmenten je praat, ben je ook in staat om je boodschap een stuk persoonlijker te maken.
  4. Kies een KPI. Er moet minimaal één concrete doelstelling zijn waarop je een branded content campagne afrekent, neem de tijd om jouw doelstellingen te bepalen.
  5. Durf creatief en onderscheidend te zijn en blijf vasthouden aan belangrijke merkwaarden. Zorg ervoor dat je met de juiste mensen samenwerkt om er een succes van te maken.
  6. Begin ver voor aanvang van de ondersteuning van je product of dienst met de eerste aanzet en ideeën.

Aan de slag
Nieuwsgierig geworden? We hebben meer artikelen voor je klaar staan, zoals ‘Branded content, wat is het eigenlijk?’ en ‘Goede branded content geeft een hogere ROI dan goede reclame’.

Daarnaast denken we graag met je mee over hoe jij branded content in kunt zetten voor jouw merk. Neem vrijblijvend contact op met Patrick van Hooy.

Tags: