Huisvrouwen Bestaan Niet & Groenland Natuurlijk Schoonmaakazijn

De bioscoopfilm als medium voor branded content

‘Net als in de film, ik wil het!’. Toontje Lager zong het in 1982 al. Vanuit datzelfde gegeven realiseert Value Zipper dit jaar een nieuwe propositie: branded content in bioscoopfilms. Met de primeur op 21 december in de film ‘Huisvrouwen Bestaan Niet’.

Met de komst van Account Manager Mark Haring kwam het medium film in beeld bij Value Zipper. Vanuit de filmdistributie bracht Mark kennis mee en zo zagen wij diverse mogelijkheden voor onze adverteerders. “Deze vorm van branded content sluit naadloos aan bij het bestaande portfolio van Value Zipper”, legt Mark uit. “Daarnaast blijft film iets magisch hebben.”

“Lineair tv-kijken neemt af en daarnaast lopen of zappen mensen vaak weg bij reclames”, weet Mark. “Filmbezoekers kiezen daarentegen bewust voor een film en zitten minstens negentig minuten in een ruimte om informatie tot zich te nemen. Het kan daarom erg interessant zijn voor adverteerders om daarop in te spelen. Dat kan via bioscoopreclame, maar ook via de film zelf.

Om tot een goede samenwerking te komen, leggen we eerst het script en onze klantenbase naast elkaar. We maken dan een longlist met passende partijen en vervolgens kiezen we daar samen met de producent een selectie uit. Als we dan de juiste partij(en) gevonden hebben en overgaan tot een samenwerking, kunnen wij het hele sponsortraject van de film voor onze rekening nemen.”

Natuurlijke link
Een van de hoofdrolspeelsters in de film ‘Huisvrouwen Bestaan Niet’ is een vrouw met smetvrees. Groenland Natuurlijk Schoonmaakazijn sluit hier perfect bij aan. “Dat is een van de eerste vereisten van branded content in films. Het is namelijk belangrijk dat de link met een adverteerder op een natuurlijke manier in het script verwerkt is en daardoor ook subtiel is.”

Om daarvoor te zorgen kan een script zelfs worden omgeschreven. Mark legt uit: “Momenteel zijn we bezig met een film waarin een groep scholieren met de trein naar Parijs reist. Dan is de link met bijvoorbeeld Thalys snel gelegd. Mocht deze partij geen interesse hebben, maar een buspartij wil wel graag mee, dan wordt het een busreis naar Parijs.”

Extra exposure
In een film worden de producten en/of het merk op een natuurlijke manier vertoond en gebruikt. Om hiervoor extra exposure te genereren creëeren we content die op de socialmediakanalen van de film én van de adverteerder geplaatst kan worden. Mark vult aan: “Ook kunnen adverteerders met sampling mee in goodiebags en op alle POS uitingen staan. Die banners staan zo’n zes weken voor release al in de bioscopen. Verder behoren een set-bezoek, lunch met de cast en een voorpremière voor eigen personeel of consument tot een van de leuke extra’s.”

Succesformule
Rick Engelkes Producties is de eerste maatschappij waarmee Value Zipper heeft samengewerkt voor een film. “Inmiddels zijn we ook al met andere producenten in gesprek. Value Zipper verwacht in 2018 drie tot vijf films te voorzien van branded content”, blikt Mark vooruit.

Meer weten over deze verrassende vorm van branded content? Neem dan contact op met Mark Haring.

Tags: