Steeds meer uitgeverijen zien de voordelen van branded content. Maar hoe doe je dat eigenlijk, hoe vertel je je verhaal op zo’n manier dat het aankomt bij jouw doelgroep en niet als hinderlijk wordt ervaren?
Value Zipper gelooft sterk in de kracht van branded content-oplossingen als storytelling en zoekt dagelijks samen met adverteerders en redacties naar passende manieren om verhalen bij de doelgroep te krijgen. Een goede, geloofwaardige branded content-samenwerking valt of staat met een goed verhaal. Binnen het portfolio van Value Zipper is het magazine Zin een titel die zich dagelijks met storytelling bezighoudt. De redactie is als geen ander in staat om moeilijk bespreekbare thema’s op een passende een boeiende manier onder de aandacht te brengen van haar veelal oudere lezers. Voor ons een goede reden om een selecte groep adverteerders uit te nodigen voor een lezing waarbij dieper werd ingegaan op het thema storytelling.
Vertellen kun je leren
Bekende medewerkers van Zin, zoals als Rick de Leeuw, Marion Bloem, Erik Jan Harmens en Renate Dorrestein, behandelde storytelling vanuit hun eigen vakgebied. Hoofdredacteur Nathan Vos legde hierbij de link naar merken en hoe dit toepasbaar is voor hen. Een aantal uitkomsten van deze middag willen we graag met je delen.
Hoe vind je een verhaal?
Benader jezelf als interviewer: stel je nieuwsgierig, open en een tikkeltje brutaal op. Op basis daarvan vergaar je sneller interessante informatie en content. Hoe meer je van jezelf geeft, hoe meer je van een ander krijgt. Openheid en eerlijkheid geeft vertrouwen. Vertrouwen geeft je de mogelijkheid om in iemands hoofd (goudmijn!) te mogen kijken. Probeer altijd de grens op te zoeken en spiegel je doelgroep. Kijk door de bril van de lezer en verplaats je in hen. Alleen daardoor weten we wat boeit en interesseert. Keer onderwerpen binnenstebuiten en buitenstebinnen, vergroot of verklein om het juiste haakje te vinden.
Waaruit bestaat een verhaal?
Verhalen hebben de kracht om mensen te boeien en te overtuigen, maar dan moeten ze wel uit de volgende, juiste componenten bestaan.
– Begin: introductie van de (hoofd)personages, omgeving en tijdsframe.
– Motorisch moment: het moment dat er iets (spannends) staat te gebeuren.
– Het midden: de strijd/het conflict. Élk verhaal heeft een conflict. Het personage wil iets maar kan dat niet of met de grootste moeite bereiken.
– Climax: het conflict wordt opgelost.
– Eind: de oplossing.
– Verlossing: afwikkeling van het verhaal.
Deze componenten kunnen ook in een andere volgorde toegepast worden. Bij een gedegen opbouw en de juiste onderdelen, verleiden we de lezer sneller “ergens in te trappen”. De lezer is bereid zijn scepticisme tijdelijk opzij te zetten (suspension of disbelief).
Hoe vertel je een verhaal?
De wereld van onbegrijpelijkheid is aantrekkelijk; het verwerken van iets onbegrijpelijks in een verhaal grijpt de lezer. Kijk eens naar deze twee voorbeelden:
Je mág de voorbeelden begrijpen, maar het hoeft niet. Belangrijker is wat je erbij voelt. Een verhaal komt het beste tot zijn recht als de schrijver een ongegeneerd appel doet op de emoties van de lezer. Emoties zuigen mensen in een verhaal en schorten scepsis op.
Vertel niet alleen de succesverhalen, maar durf ook open en eerlijk te zijn. Toon zwaktes (klantontevredenheid). Een kwetsbare opstelling kan juist verfrissend zijn en brengt een stukje geloofwaardigheid, vertrouwen en respect met zich mee.
Hoe dit alles nou in zijn werk gaat? Hoofdredacteur van Zin Nathan Vos, vertelt in dit interview uitgebreid over Zin en storytelling.
Uiteraard helpen wij je ook graag op weg. Heb je vragen over het vertellen van jouw merkverhaal, wil je hierover sparren of heb je fantastische ideeën? Bel of mail gerust!