Wat gaat er de komende jaren gebeuren op het gebied van branded content? Tijdens ons panelgesprek blikken we vooruit met Marcom en media experts Michel Tiggelman, Elias Reinheimer, Christiaan van Betuw en Marcella van Velzen.
1 Dynamic branded content
Christiaan: “Jij wilt een andere boodschap zien dan ik. Nu noemen we dat dynamic advertising en geven we iedereen een eigen banner. Het zou heel goed kunnen dat je straks ook dynamic branded content stories hebt.”
2 Nieuwe platforms volgen
Elias: “Neem Snapchat. We kunnen nog geen resultaten meten en het heeft een klein bereik. Misschien komt er hierna een ander medium, maar als je deze overslaat, weet je niet hoe je daar straks mee om moet gaan. Door er wel te zitten snap je als marketeer hoe mensen dat medium gebruiken.”
3 Owned media
Christiaan: “Merken moeten zorgen dat ze owned content centraal gaan zetten. Verhalen vertellen op hun eigen kanalen waarmee ze bereik en frequentie realiseren. In de toekomst spreek je dan niet meer van branded content maar van een content partnership. Waarbij de exploitant misschien zelfs wel gaat betalen voor de content van een merk.”
4 Augmented Reality
Michel: “Het is niet zo dat iedere adverteerder dit meteen in elke uiting moet gaan toepassen. Maar overweeg het zeker als het bij je merkwaarde en je boodschap past.
Het is mijns inziens wel een kwestie van durven te experimenteren. Ervaring opdoen met deze technieken, durven te investeren, en vooral ook jezelf de ruimte geven om te leren van fouten zal uiteindelijk betere resultaten opleveren.”
5 Het einde van branded content
Marcella: “Er gaat een periode komen dat de branded content hype gaat vallen. Omdat er zoveel onduidelijkheid is en zoveel rommel op de markt. We weten zelf niet meer goed wat nog branded content is en twijfelen bijvoorbeeld aan de geloofwaardigheid van influencers.”
6 Personal live tv
Christiaan: “Het zou voor een heleboel tv adverteerders een mogelijkheid kunnen zijn om te experimenteren met personal live tv. Onderzoeken wat je daar nu daadwerkelijk mee kunt in content en in advertising. Wetende dat een aantal grote tv zenders in de toekomst waarschijnlijk ook naar die vorm toe gaat.”
7 Massabereik
Elias: “Een groot deel van de media wordt steeds meer gesloten. Netflix is daar een voorbeeld van. Daar wordt het steeds belangrijker om ín de content te zitten, zoals Narcos heeft gedaan. Fantastisch hoe ze het verhaal zijn gestart in kranten, die gingen schrijven over de problematiek rondom drugskartels in Colombia. Het leek alsof de serie precies op het juiste moment werd gelanceerd, maar daar zat een complete campagne achter. Als je als merk een serie zo neer kunt zetten, heb je een massamedium.”
8 De doelgroep bepaalt wat kwaliteit is
Marcella: “Is iets kwaliteit omdat jij dat vindt als marketeer of omdat jouw doelgroep dat vindt? Niet alles hoeft altijd hoogwaardig te zijn. We hebben toevallig laatst een campagne gedaan, waarvan ik dacht: ‘Ik ben hier te oud voor.’ Zelfs de klant dacht: ‘Ik weet niet of ik dit kwaliteit vind.’ Maar het paste wel bij de doelgroep, door wie het ontzettend goed werd ontvangen. Dat is wat je wil realiseren.”
9 Segmentatie maximalisatie
Christiaan: “Ik vind dat we er niet echt in geslaagd zijn om dat in ultieme vorm door te voeren. Nog steeds zie ik dat de meeste campagnes zijn ingestoken op de grote massa. De technologie moet ons daar in grotere mate mee gaan helpen.”
Blijf op de hoogte!
Gelukkig vinden dit soort veranderingen natuurlijk niet binnen een dag plaats. Dus kijk vooruit, maar leef nu. Michel: “In mijn beleving beschikt tachtig procent van de wereld over een apparaat met Siri. In de werkelijkheid ken ik maar twee mensen die het hebben en die gebruiken het niet eens. We roepen heel veel voordat we er zijn.” Christiaan: “Toen we zeiden: ‘Mobile is the next big thing’, heeft het tien jaar geduurd voordat dat het uiteindelijk werd. Over een decennium zien we al deze trends pas terug.”
Toch nu al bijblijven? Value Zipper houdt je ook dit jaar weer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van branded content.
Even voorstellen…
Onze gasten zijn specialist in hun vakgebied. Voor de serie ‘stap voor stap naar branded content’ deelt iedere gast zijn eigen kijk op branded content. Wij vertalen hun input naar praktische lessen die je verder helpen.
Marcella van Velzen: Social en Content Director bij ZIGT.
Michel Tiggelman: Business Director bij Publicis One.
Christiaan van Betuw: Strategy en Activation Director bij Mediaxplain*.
Elias Reinheimer: Strategy en Business Director bij UM Studios.