Advies aan de travelmarkt

De veelzijdige travelmarkt is een grote en zich constant ontwikkelende branche. Daarom heeft Value Zipper de volgende vraag aan twee marketingbureau’s gesteld: “Wat is het belangrijkste advies dat jij vanuit jouw discipline geeft aan marketeers uit deze branche?”

AVIAREPS

Logo AviarepsAVIAREPS is de marktleider op het gebied van marketingcommunicatie & PR voor airlines, bestemmingen, hotelketens en verschillende merken uit de travelmarkt. Marketing & Communicatie Consultant Alexandra Vervoort geeft advies aan marketeers uit de travelmarkt. 

1. Vergroot je kennis van de travelmarkt.

De travelmarkt is een markt die zich snel ontwikkeld en waarin er veel kan gebeuren in korte tijd. Volg de laatste actualiteiten in de branche, blijf in contact met reisprofessionals, weet als eerste welke nieuwe trends ontstaan en speel daar op in.

2. Investeer in relaties met belangrijke reis- en mediaprofessionals.

De relatie met belangrijke reis- en mediaprofessionals is key. De eerste groep is werkzaam in de reisbranche en heeft dagelijks contact met klanten. Daardoor weten ze wat de wensen en behoeften zijn. En een media-specialist, zoals een marketeer, helpt je bereik te vergroten op de juiste plek en de juiste tijd. Heb je de reis- en mediaprofessional geënthousiasmeerd? Gegarandeerd dat je de directe klant ook bereikt.

3. Maak je marketing zo persoonlijk mogelijk.

Bereik de potentiële klant door een persoonlijke relatie aan te gaan. Door slim data in te zetten via verschillende online marketingkanalen wordt het individueel benaderen van de klant steeds makkelijker.

O2 Communicatie

O2 Communicatie is een communicatie-adviesbureau, met een dikke streep onder advies. Al 24 jaar helpen zij bestemmingen op de kaart te zetten. Directeur van O2 Communicatie, Hans Dijkman, houdt zich bezig met de ontwikkeling van strategie en concept. 

Ik geloof in storytelling en content. Ik verkoop een bestemming, geen reis. Dit betekent dat we werken aan het imago van een land of stad. Dat lukt niet met een banner waarop staat ‘kom hier naar toe!

Plain advertising mist de power, inhoud en achtergrond. Branded content werkt beter, omdat het aansluit bij de doelgroep. De lezer kiest ervoor om het stuk te lezen. Daarnaast is het belangrijk de content te laten kleuren door het medium. Zo wordt de informatie rijker en waardevoller. Hiervoor werken we samen met de redactie. Hoe kan je de unique selling points van een bestemming inbedden in hun content? Het is belangrijk dat het past bij de feeling en tone of voice van het medium. 

Een voorbeeld hiervan is de bestemming Litouwen, waarvoor we met Value Zipper hebben samengewerkt. Hiervoor hebben we zelf bepaald welke doelgroep geschikt is. In dit geval: koppels van rond de 40 die open staan voor een onverwachte citytrip. Vervolgens hebben we met Value Zipper gekeken naar geschikte titels. Hier zijn een een viertal branded content stukken uitgekomen. In Maarten is een opiniestuk over de onafhankelijkheid van Litouwen verschenen, in het Historisch weekblad een artikel over de geschiedenis van Litouwen, in Psychologie Magazine is een koppeling gemaakt tussen de bestemming en een bekende Litouwse psycholoog en tot slot is in Zin een meer toeristisch reisverhaal opgenomen. Zo zie je dat content over dezelfde bestemming in verschillende titels een hele andere invulling krijgt. Zorg dat de content past bij de lezer en is ingebed in de redactionele formule van het medium. 

Bekijk hier meer artikelen over travel!