Creatieve fotowedstrijd van Toerisme Gelderland & MyAlbum

Meer dan 55.000 unieke bezoekers. Meer dan 12.000 mensen hebben zich geregistreerd, ruim 3000 foto’s zijn ingestuurd en er zijn zo’n 37.000 stemmen uitgebracht. Een samenwerking tussen Toerisme Gelderland en MyAlbum levert een creatieve en bijzondere oplossing op: een fotowedstrijd.

Wandelen in Gelderland

De wedstrijd past binnen de jaarlijkse wandel-campagne van Toerisme Gelderland. Het doel is om de actieve 50-plusser te enthousiasmeren om in Gelderland te komen wandelen. Deze campagne wordt meestal geladen met content in magazines, radiospotjes en outdoor reclame. Er was daarnaast behoefte aan een creatieve invalshoek, zoals een fotowedstrijd. Zo wordt fotomarketing gekoppeld aan de natuur, herfst en wandelen in Gelderland.

Fotowedstrijd

MyAlbum is Toerisme Gelderland’s partner voor dit project. MyAlbum is een online omgeving waar mensen fotoboeken kunnen maken. Daarnaast beschikken ze over een tool waarmee online fotowedstrijden kunnen worden uitgezet. Op de webpagina waar foto’s kunnen worden bekeken en ingestuurd, is ook meer informatie te lezen over verschillende gebieden binnen de provincie Gelderland. Jos de Schiffart van MyAlbum legt uit: “Er zijn verschillende manieren om een fotowedstrijd in te steken. Het hangt af van de doelstellingen die de andere partij, in dit geval Toerisme Gelderland, heeft. Voor Toerisme Gelderland was het uiteindelijke doel om mensen te bereiken en naar de provincie te trekken.” Hij vervolgt: “Als je veel bereik wilt hebben, is het belangrijk dat je het juiste thema en de juiste prijs aan elkaar koppelt. Voor deze actie was het belangrijk dat het thema laagdrempelig is. Wanneer je het ziet moet je eigenlijk denken ‘oh zo’n foto staat op mijn telefoon’ en de prijs moet tot de verbeelding spreken.”

De samenwerking

Value Zipper heeft voor de match tussen Toerisme Gelderland en MyAlbum gezorgd. Ernst van Duin, Account Manager Brand Solutions bij Value Zipper vertelt: “Wij kijken naar de wensen en de mogelijkheden. We verbinden klanten en stemmen de inzet en het budget af. Vervolgens verschuift onze rol meer naar de achterkant.” Alle partijen hebben elkaar de ruimte gegeven om vanuit hun expertise aan het project te werken. Ernst: “Voor ons was dit de eerste keer dat we een fotowedstrijd hebben ingezet. Dit is een marketingtool, in plaats van de inzet van media. Daarom was het extra leuk om de samenwerking met Toerisme Gelderland op te zetten.”