In samenwerking met Gelderse streken, maakte de redactie van Roots een wandelgids die werd bijgesloten in het magazine. Met aandacht voor ondernemers die je onderweg tegenkomt bleek dit de ideale manier om wandelen te koppelen aan commercie.
De vier Regionale Bureaus voor Toerisme in Gelderland voeren in aanvulling op hun individuele marketingactiviteiten het programma ‘Gelderse streken’ om de diversiteit van het aanbod in heel Gelderland te tonen. In de lente brachten ze fietsen onder de aandacht in een bijlage die ze maakten in samenwerking met FietsActief. Voor de wandelcampagne in het najaar was het dan ook geen breinbreker om een vergelijkbare streekgids te maken. Rosa Pulles van Gelderse streken licht toe: “De fietsgids werd in het voorjaar heel goed ontvangen. We merken dat de bezoeker behoefte heeft aan thematisch ingestoken routes, daarom leek het ons goed dit nogmaals te doen.”
Win-win
Value Zipper legde dit keer de logische link met Roots. Deze titel sluit het beste aan bij de Gelderse streken campagne vanwege hun aandacht voor wandelen en natuur. Rosa: “Wij richten ons op de recreatieve wandelaar die voor z’n plezier een wandeling maakt van tien tot vijftien kilometer, geniet van de natuur, van de rust en ruimte die je daar vindt, en die gewoon lekker buiten wil zijn. Die doelgroep overlapt met de Roots lezer. De wandelaar die wij aanspreken nuttigt onderweg ook graag ergens een kopje koffie met gebak, wat het interessant maakt vanuit commercieel oogpunt”, gaat ze enthousiast verder. “Binnen de samenwerking Gelderse Streken betrekken wij ook veel ondernemers. Waar eet je lekkere appeltaart, waar vind je mooie tuinen of een interessant museum? De bijlage van Roots brengt ondernemers en wandelaars samen en de lezers profiteren van dit soort tips.”
Samenwerken = versterken
Voor Roots was het belangrijk dat de streekgids goed aansloot bij de titel. En de redactie wilde voldoende natuur en foto’s in het boekje hebben. Rosa: “Ik vond het bovendien heel sterk dat de redactie nog extra waarde kon toevoegen door te schrijven over de flora en fauna die je onderweg tegenkomt. Die link leggen wij zelf minder snel.” Ook wilde de redactie graag dat de bijlage werd gemaakt in de look en feel van het magazine en dat was koren op de molen van Rosa: “Dat we op die manier konden meeliften op het sterke merk dat Roots is, en daarmee hun doelgroep bereikten, sloot mooi aan op onze doelstellingen om onze regio’s zoveel mogelijk te profileren middels content integratie in onder meer relevante Special Interest Magazines.”
Perfecte mix van redactionele en branded content
“Het proces verliep heel soepel. We hoefden het wiel niet opnieuw uit te vinden en zijn aan de slag gegaan op basis van het concept van de streekgids met FietsActief. Omdat wij het gebied als geen ander kennen, hebben wij alle input rondom de routes verzameld en naar de redactie gestuurd. Vooral met het oog op de ondernemers hebben we zelf de tips aangeleverd voor onderweg, zodat we zeker wisten dat onze partners ook tevreden zouden zijn met het resultaat.
Roots heeft een redactioneel artikel over wildspotten en een reportage met een boswachter op de Hoge Veluwe zelf toegevoegd. Dat maakte een mooie inhoudelijke mix. Ook de planning is goed verlopen en uiteindelijk zijn we superblij met het boekje.
Onze accountmanagers zijn er nu mee op pad ter inspiratie voor ondernemers met het oog op 2019. Wij kijken kritisch naar de media die wij inzetten en zijn continu bezig met het door ontwikkelen van onze campagnes. Uiteraard in nauwe samenwerking met onze partners.”
Wil je ook een eigen gids of een magazine voor jouw merk? We helpen je graag met het maken van mooie content!