Het tijdschrift is een type medium waar lezers graag en vooral bewust tijd voor maken. Toch doen ze dit minder vaak. Vooral omdat ze opgeslokt worden door digitale media. Om die reden worden wereldwijd campagnes opgetuigd om het lezen van tijdschriften te promoten. Laat je inspireren door sprekende voorbeelden uit drie continenten.
Even pauze
In de UK zijn er meer dan drieduizend verschillende tijdschriften. Naast de bekende tabloids zijn dit bladen gericht op lifestyle of actualiteit en niche titels over tuinieren, dieren of zelfs kleuren. Het lezen van tijdschriften wordt hier door de PPA (Professional Publishers Association) gepromoot met een campagne die tijdschriften benoemt als pauzeknop van het leven.
Waar het ‘vroeger’ heel normaal was om met een tijdschrift en een pot thee op de bank te kruipen, worden we tegenwoordig te veel in beslag genomen door werk, familie, huishouden en sociale contacten. Ruimte maken voor ‘me-time’ schiet er bij in, wat de behoefte aan een pauze-momentje op een drukke dag extra vergroot.
De PPA springt in dit gat door het tijdschrift te promoten als gezonde snack en een verrijking voor lichaam en geest. Want juist vanwege het gevarieerde aanbod aan titels, is er voor ieder wat wils. Op de website van Press Pause bieden ze informatie, onderzoeken en nieuwe releases op de tijdschriftenmarkt. Daarnaast bestaat de campagne uit advertenties en social media.
Betrouwbare partner
In de VS kiezen ze voor de invalshoek het tijdschrift als meest betrouwbaar medium te promoten. Met de campagne ‘Magazine Media. Better. Believe it.’ gaat de MPA USA (The Association of Magazine Media) in op de betrouwbaarheid van magazines. In een tijd waarin de afkeer van fake news steeds groter wordt, zetten zij het tijdschrift neer als een medium dat professionele, geloofwaardige en betrouwbare content biedt. Meer dan welk ander type medium dan ook. 120 tijdschriftmerken hebben zich bij de campagne aangesloten en met elkaar verspreiden ze herkenbare advertenties in print en online.
Digital detox & bijzondere ervaring
In Zuid-Afrika zetten ze het lezen van een tijdschrift direct af tegen alle tijd die we online besteden. De Associated Media Publishing, een Zuid-Afrikaanse uitgeverij, lanceerde de campagne ‘Make time for print’. Tijd maken voor een rustmomentje en lekker door een tastbaar, papieren product bladeren.
Ondanks dat we zo veel tijd online -vooral op onze mobieltjes- besteden, ontstaat er een steeds grotere behoefte aan een digitale detox. “Digitale media is ook fantastisch, maar voor andere redenen”, beaamt CEO van de uitgever, Julia Raphaely. Ze geeft aan dat juist de bijzondere ervaring die print biedt erkenning verdient. Die erkenning krijgt het in nostalgische video’s die deze campagne kenmerken. Hierin wordt het verlangen naar een momentje zonder technologie op kunstzinnig wijze weergegeven.
In een drieluik over de kracht van tijdschriften in een digitaal tijdperk, kijken we verder dan Nederland om te zien wat er in de wereld gebeurt met het fenomeen magazine. In de eerste editie kon je al lezen over de kracht van tijdschriften in de advertentiemarkt. Volgende keer lees je nog 7 redenen waarom tijdschriften helemaal van nu zijn.