Tijdschriften verleden tijd? Nee hoor! We merken dat tijdschriften nog steeds in trek zijn. Zo blijkt ook uit een rapportage van het Britse Magnetic, de marketingorganisatie van mediabedrijven in de UK. Magnetic concludeert: tijdschriften bieden adverteerders positiviteit, relevantie en vertrouwen.
De komende maanden plaatsen we een drieluik over de kracht van tijdschriften in een digitaal tijdperk. Daarvoor kijken we verder dan Nederland om te zien wat er in de wereld gebeurt met het fenomeen magazine.
Volgens de organisatie Magnetic hebben consumenten een positieve houding ten aanzien van magazine advertenties. Deze advertenties vormen een welkome aanvulling en worden niet vermeden. Daarbij zorgen advertenties die geplaatst zijn in een relevante context voor een hoge mate van aandacht.
De rapportage is gebaseerd op diverse onderzoeken die op overtuigende wijze de kracht en effectiviteit van magazines als advertentiemedium aantonen. In tegenstelling tot wat men verwacht blijkt dat een tijdschrift een zeer effectief en gewenst advertentiemedium is. We hebben een samenvatting gemaakt van de resultaten, die op te delen zijn in vijf onderwerpen. Bij ieder onderwerp geven wij de meest opvallende feiten en cijfers:
Tijdschriften zijn effectief
- Onderschat ze niet! In ROI cijfers staan tijdschriften samen met kranten op een gedeelde derde plek, na tv en radio. Dit in tegenstelling tot de verwachting, waarin tijdschriften slechts op een negende plek staan, onder meer voorgegaan door social media, display en online video. Laat je daardoor dus niet misleiden.
- Binnen print media scoren advertenties in publiekstijdschriften hoger dan kranten, inserts en vakbladen.
- Tijdschriften bieden meerwaarde voor merken op de lange termijn. Resultaten wijzen uit dat het effect van een campagne 33% hoger is, als je tijdschriften toevoegt aan de mediamix.
Lezers hebben aandacht voor advertenties
- Laten zien dat je er bent, is zeer effectief in tijdschriften. Merken die adverteren in tijdschriften zien een sales stijging van 23%, een marktwaarde stijging van 74% en een naamsbekendheid stijging van 161%.
- Wat belangrijk is om gezien te worden, is dat de consument niets anders aan het doen is op het moment dat jouw advertentie voorbij komt. Dit percentage is het hoogste bij de bioscoop. Op de tweede plaats gevolgd door tijdschriften.
Advertenties worden gewaardeerd
- Lezers staan positief tegenover advertenties in tijdschriften, die ‘horen er gewoon bij’. Ze worden hier niet genegeerd, maar juist gewaardeerd. Als ze in de juiste context worden geplaatst, worden advertenties bovendien 8 keer vaker bekeken.
- Media die ons allemaal een goed gevoel geven zijn Netflix, Spotify en bioscopen. Dit verbaast ons niet. Maar het rijtje is nog niet af: ook tijdschriften horen hierbij.
Relevantie
- Tijdschriften bieden de mogelijkheid om heel dicht bij je doelgroep te komen, omdat je naadloos aansluit bij datgene waar mensen van houden.
- 50% van de lezers geeft aan advertenties net zo graag te lezen als redactionele content op het moment dat ze aansluiten bij hun passies. 2 van de 3 waardeert het als advertenties passend zijn ingevuld.
Vertrouwen
- Lezers hebben vertrouwen in ‘hun’ tijdschrift. 82% van de lezers zegt datgene wat ze lezen in tijdschriften als waarheid aan te nemen.
- Mensen die geïnteresseerd zijn in mode, beauty, entertainment en automotive zien tijdschriften als de meest geloofwaardige bron.
- Het vertrouwen in tijdschriften is vele male hoger dan in kranten of op radio of tv. In een tijd van fakenews scoren tijdschriften hoger dan deze nieuwsmedia op kenmerken als betrouwbaarheid, hoge kwaliteit, unieke content en diepgang.
- Tijdschriften worden gezien als een betrouwbare nieuwsbron en worden 40% betrouwbaarder ervaren dan social media.
Tijd voor tijdschriften
Tijdschriften worden zwaar in waarde onderschat. Lezers hebben veel aandacht voor advertenties in tijdschriften omdat ze zich middenin de juiste context begeven. Bovendien is er een bijzondere vertrouwensband tussen lezers en ‘hun’ tijdschrift. Het perfecte podium voor adverteerders om vanuit dat gevoel ook een relatie op te bouwen met die doelgroep.
Benieuwd naar het volledige onderzoek? Download dit hier.
Dit artikel is het eerste deel van de drieluik. Volgende keer meer over de relatie en de beleving die consumenten ervaren met tijdschriften.