Zin is gerestyled; 5 vragen aan hoofdredacteur Nathan Vos

De redactie van Zin is de afgelopen maanden druk bezig geweest met het restylen van het magazine. Hoofdredacteur Nathan Vos vertelt wat deze restyling inhoudt en welke kansen dit biedt voor adverteerders.

Wat is de aanleiding geweest voor de restyling?
Zoals veel titels staat ook de oplage van Zin onder druk, met name de losse verkoop. In een dalende printmarkt redt een general interest titel het alleen als die écht als een cadeau wordt gezien, zie het succes van Linda en Flow en de neergang van andere titels. Zin heeft een hele grote, maar ook heel diverse doelgroep (50-plus) die niet onder één paraplu te vangen is. Daarom hebben we besloten van Zin meer een mindstyle/ mentaliteitsblad te maken, in plaats van een informatief magazine en het een veel rijkere uitstraling te geven.

Wat heeft er allemaal plaatsgevonden bij de restyling?
De vormgeving is opgestrakt, de indeling is vereenvoudigd, er is meer ruimte voor beeld, er is dikker papier, de cover is conceptueel (i.p.v. bekende gezichten en andere beelden uit het blad) en de pay off is veranderd: Zin! Het beste komt nu!

katernzin

Daarnaast zijn er een aantal nieuwe rubrieken geïntroduceerd zoals ‘Onverbloemd’: Een prachtige geschreven en getekende column van Marion Bloem over een waargebeurd seksueel leven en ‘Ontpillen’ met dr. David: Een speelse flowchart over gezonder leven zonder hulpmiddelen, maar door je omgeving te veranderen.

Het blad is nu ook anders ingedeeld, waarom deze indeling, worden hierin behandeld?
De nieuwe Zin is onderverdeeld in vier pijlers; ‘Zinnig’, ‘Thuiskomen’, ‘Uitvliegen’ en ‘Verwonder’. Zinnig gaat over geld (inclusief werk en recht), gezond en gemak. Thuiskomen gaat over lezen, luisteren, kijken, poëzie, dames dilemma’s en de rubriek Spul. In ‘Uitvliegen’ komen reizen aan bod en zijn er interessante uitjes en lezersaanbiedingen. In ‘Verwonder’ zijn interviews met bekende en onbekende Nederlanders te lezen en artikelen in de vorm van reportages, achtergronden, fotoreportages en columns op het gebied van human interest, psychologie, relaties en maatschappij.

Welk ‘gevoel’ willen jullie aan Zin meegeven, waarom en hoe verschilt deze van de oude Zin?
Zin biedt haar lezers handvatten en inspireert. We kijken niet naar een leeftijd, of naar een heel specifieke levensfase, maar stellen dat de beste jaren nu beginnen. Omdat de wereld voor je open ligt en je er klaar voor bent.

Met welk soort adverteerder zou je graag willen samenwerken en hoe zou de samenwerking eruit zien?
Met iedereen die dezelfde missie en doelgroep heeft. Voor Finance, Health, Travel, Beauty, Leisure adverteerders bieden we een perfect umfeld. Samen kunnen we verhalen bedenken hoe lachend honderd te worden. Merken kunnen de vragen, dilemma’s en, behoeftes opwerpen waar zij antwoorden op zoeken, wij maken er een prikkelend verhaal van met echte emotie, echte mensen en een positief gevoel aan het einde.