Zo doen zij dat: inspiratie uit de non-profit branche

Het marketing- en reclamelandschap verandert continu. Voor marketeers één van de belangrijkste redenen om hun kennis over het vak te blijven bijspijkeren. Value Zipper helpt door uiteenlopende marketinglessen van professionals uit verschillende branches te delen. Branche specifieke kennis van een vakgenoot dus: deze keer uit de non-profit branche. Milja Vrenken (teamleider marketingcommunicatie / Gezonder Leven bij het Diabetes Fonds) aan het woord.

Contentstrategie
Is de aanpak van marketeers in de non-profit branche beduidend anders dan in andere branches. Milja vertelt: “Marketing in de non-profit branche is inderdaad anders dan in andere branches omdat we geen product of dienst aanbieden. Bij het Diabetes Fonds halen we geld op voor onderzoek naar het voorkomen en genezen van de ziekte diabetes. Voor veel mensen met diabetes is het relevant dat we er zijn en daarom worden ze donateur of vrijwilliger van het Diabetes Fonds. Het team Gezonder Leven richt zich op een bredere doelgroep: mensen die gezond(er) willen leven. Deze groep willen we graag bereiken met als doel om zo de groei van mensen met overgewicht en diabetes type 2 tegen te gaan. We bieden deze groep relevante content binnen het domein gezondheid, voeding en minder suiker zoals actuele inzichten, tips, brochures en andere content. De kanalen die we hiervoor inzetten zijn de website, social media, nieuwsbrieven maar ook via crossmediale campagnes.”

Minder suiker-community
Wat voor content deelt het Diabetes Fonds? Milja: “Binnen Gezonder Leven kozen we voor een specifiek thema, namelijk minder suiker. Inhoudelijk zijn we de kennisautoriteit op dit topic en geven we duiding aan nieuws rondom voeding en minder suiker. Het afgelopen jaar hebben we actief ingezet op het bouwen, boeien en binden van een minder-suiker-community.

Binnen de community bevinden zich verschillende buyer personas waarvan we de frustraties ten aanzien van suiker en de informatiebehoefte zo concreet mogelijk in kaart hebben gebracht op basis van onderzoek. Dankzij deze data kunnen we in hoog tempo gepersonaliseerde content produceren. Voor 2018 hebben we inmiddels een route naar betaalde content uitgestippeld. Zo kunnen we vanuit (content)marketing op een verantwoorde manier aan fondsenwerving doen.”

Branded content
Milja: “Tijdens onze campagnes zetten we branded content in om onze boodschap op een doelgerichte manier te verspreiden. Dit doen we onder andere in samenwerking met Value Zipper. Via verschillende magazinetitels bereiken we onze doelgroep op een manier die past bij deze tijd. Het maakt onze contentstrategie en marketingmix compleet.”

Milja 2
Milja Vrenken