Value Zipper vraagt elke maand een vakgenoot te vertellen wat hem of haar inspireert en hoe dit in de dagelijkse praktijk tot uiting komt. Deze keer de inspiratie van Thijs Dorreboom, Cross Media Director @ The Media Outfit & DT&I Media.
In ons vakgebied waarin altijd meerdere wegen naar Rome kunnen leiden, is inspiratie noodzakelijk voor creativiteit. Dit kan o.a. door je te laten inspireren door vakgenoten en leuke cases van adverteerders. Onmisbaar mijns inziens is om je te kunnen blijven onderscheiden als adviseur. Voor mijn werk bij mediabureau The Media Outfit is het daarom belangrijk om continu geïnspireerd te blijven en op de hoogte te zijn van alles wat er speelt in de markt. Als Cross Media Director is het misschien vreemd om te zeggen dat mijn grootste inspiratiebron komt uit de oude vertrouwde boeken. De laatste tijd ben ik meer (fysieke) boeken gaan lezen en twee boeken zijn mij in het bijzonder bijgebleven.
Dit zijn ‘De 7 eigenschappen van leiderschap’ van Stephen Covey en ‘Invloed’ geschreven door Robert Cialdini. Beide boeken zijn erg praktisch en eigentijds geschreven. Ik betrap mezelf erop dat ik vaak de leer van Covey gebruik in mijn eigen werk. Met name zijn advies om pro-actief te zijn en altijd zaken te doen met de win-win gedachte in je achterhoofd hebben mij in de afgelopen jaren geholpen in mijn relaties met klanten. En ‘Invloed’ van Cialdini geeft goed weer wat de verschillende beïnvloedingswapens zijn, zowel van mensen als van merken.
Onderstaand filmpje geeft een leuke schematische weergave van de zeven eigenschappen van Stephen Covey. Ik hoop dat jullie er net zo geïnspireerd door raken als ik.