Maarten Hafkamp: wat marketeers kunnen leren van film- en seriemakers

Ik haal de grootste inspiratie uit films – of de laatste jaren eigenlijk uit series. Ik houd van de verhalenvertellers in films als Hitchcock, Coen Brothers, David Fincher en Beau Willimon (de scenarioschrijver van House of Cards) om er een paar te noemen. Verhalen die verrassen, op het verkeerde been zetten, soms misschien wel choqueren, maar tijdloos zijn en beklijven.

Het is mooi om te zien dat marketingcommunicatie ook steeds meer die kant op gaat. We willen geen 30-secondenspot meer door de strot; we willen een (eerlijk) verhaal. Uitgevers en exploitanten worstelen met deze realiteit waarin de consument bepaalt wat er gebeurt en zij moeten volgen. Dat zorgt voor grote veranderingen rond businessmodellen. Het is fascinerend om te zien hoe iedere speler in de markt daar op zijn eigen manier mee omgaat.

Storytelling is het buzzword in marcom, maar probeer maar eens een goed en geloofwaardig verhaal te vertellen als merk. Een goede film of serie heeft een prikkelend plot en in elke scène een conflict. Merken hebben ook een conflict dat ze met een merkbelofte proberen op te lossen. Als je dat in een goed verhaal naar voren weet te brengen, win je.

Red Bull zet storytelling uitstekend in met de pay-off: Red Bull geeft je vleugels. Van energiedrankjes producent naar mediabedrijf tot verhalenverteller. Hierbij gaat het nooit over het drankje zelf (verstandig, want zo gezond is het niet), maar over die vleugels die het je geeft. Bijvoorbeeld met de eigen extreme sport (tv-)kanalen en het sponsoren van skaters plus Red Bull Racing. De flauwe commercials vergeten we dan maar even…

Ik vind het inspirerend om te zien hoe merken met de huidige mediaontwikkelingen om proberen te gaan. Ik hoop dat marketeers iets kunnen leren van film- en seriemakers, de échte storytellers dus.

Waar haal jij inspiratie uit? Laat het ons weten! Onder andere Willem Jan Nouwens (Media Maatschap) en Stephan van der Sman (Magna Global) gingen je al voor. Stuur een mail naar lisa@valuezipper.nl en wie weet sta jij in onze nieuwsbrief!