Nieuw in het Value Zipper portfolio is de titel Lekker Gezond. Een tijdschrift en website over een gezonde leefstijl, mét kennis van zaken. Hoofdredacteur José Leeuwenkamp legt uit dat juist die kennis de titel zo uniek maakt binnen deze branche.
Lekker Gezond is een uitgave van MixCom Media Groep. Binnen deze uitgeverij bestaat al vijftig jaar de titel gezondNU, die met name schrijft over gezondheid. De link naar gezonde voeding was van daaruit snel gelegd, en zo werd in de zomer van 2016 een nieuw platform met een tijdschrift gelanceerd.
Hoofdredacteur José Leeuwenkamp: “Onze business werd opeens een trend in de markt en we zagen de titels en blogs over gezonde voeding als paddenstoelen uit de grond schieten. Terwijl wij daar al jaren over schreven. Met de degelijke aanpak van gezondNU gingen we deze nieuwe, hippe doelgroep niet bereiken. Daarom hebben we ‘het lekkere zusje van’ gelanceerd. Niet uit arrogantie, maar uit eigenwijsheid. Met onze jarenlange ervaring weten we er gewoon meer over dan de gemiddelde blogger. Dit kunnen wij beter, inhoudelijker én lekkerder.
Waar staat Lekker Gezond voor?
“Onze pay-off zegt alles: ‘Wie kookt is de baas’. De hele dag moet je zelf je eten kopen en koken. Daarmee voed je je lichaam. Als je dat op een lekkere en gezonde manier doet, is dat het beste voor lijf en leden. Wel altijd in die volgorde, lekker én gezond, want het gaat om genieten.
Maar dat begint ook met kennis over wat gezond is. Die kennis brengen wij. Niet alleen dat lekkere recept waar je mee voor de dag kunt komen, maar ook hoe je spijsvertering werkt en waarom vezels belangrijk zijn. Je niet gek laten maken dat suiker slecht voor je is. Etiketten lezen en begrijpen. Want ook wie koopt is de baas. Het komt neer op proeven en weten wat je lichaam nodig heeft en dit met plezier kopen en koken.”
Hoe uit zich dat in print en online?
“Print en online horen bij elkaar. We hebben hetzelfde doel met de artikelen, het is alleen compleet anders hoe je het brengt. Als we bijvoorbeeld een groot interview doen met Heel Holland Bakt jurylid Janny van der Heijden of tv-kok Estée Strooker dan pakken we daar in print groots mee uit met een flink aantal pagina’s en mooie fotografie. Online zal het eerder een artikel met ‘Tien tips van…’ worden. Mensen willen ontdekken wat de link is tussen lekker eten en goed voor jezelf zorgen. In welke vorm je dat ook giet, de kern van alle artikelen draait om die link.”
Wat is jouw affiniteit met gezond eten en leven?
“Ik hou van lekker eten en genieten, maar het smaakt nog beter als ik ook weet dat het goed voor me is. Ik drink ook koffie en neem een stuk taart hoor, maar toch begint een gelukkig leven met lekker in je vel zitten. En dat is heel vaak goede keuzes maken voor jezelf. Dat typeert eigenlijk de hele redactie. We willen weten hoe het bijvoorbeeld zit met magnesium, of waar je avocado in kunt verwerken.”
Hoe zie je dat terug in jouw privé leven?
“Dat is eigenlijk heel ernstig, want ik schrijf er veel over, maar ik maak bijna nooit iets. Dat komt omdat mijn man kok is. Hij kan het niet aanzien om mij te zien prutsen met iets wat hij natuurlijk veel beter kan. Een goede kok weet veel over chemie en techniek. Specifieke gerechten moet je langzaam verwarmen en sommige dingen moet je op een bepaalde manier snijden. Dat is voor mij interessant om te weten. En hij vindt het juist weer leuk om te horen over combinaties van eten die wel of niet goed voor je zijn, zoals eiwitten en koolhydraten. En als ik schrijf over nieuwe granen, dan gaat hij daar mee experimenteren. Zo inspireren we elkaar.”
Wie is de doelgroep?
“Vrouwen van vijfendertig jaar en ouder die op een heel actieve manier met eten bezig zijn. Ze zijn op zoek naar het verschil tussen muesli en cruesli, koken in olie of boter, of mixen in een slowjuicer of een blender. Het is een kritische doelgroep die veel wil weten over voeding. En vooral heel sterk de link wil leggen wat die voeding voor het lichaam doet. Het is onze taak om die kennis een beetje lekker te maken. Lekker Gezond dus.
Wat zijn je plannen met Lekker Gezond voor 2018?
“De lijn die we hebben uitgezet doorzetten en zorgen dat onze titel dieper gaat wortelen. Over goede voeding heeft iedereen een mening. Wij blijven het kaf van het koren scheiden. En we gaan graag met adverteerders om tafel om dat te verpakken in mooie en lekkere branded content.”
Lekker Gezond in cijfers:
Oplage: 19.000
Unieke bezoekers per maand: 31.000
Nieuwsbrieflezers: 25.000
Voor meer informatie over deze titel en advertentiemogelijkheden kun je contact opnemen met: mark@valuezipper.nl.