Een voorbeeld hoe je mee kan denken met je klant
Pro-actief meedenken met de klant willen we allemaal, maar moet ook passen binnen de campagne van een adverteerder. BK Cookware is een mooi voorbeeld van hoe een samenwerking met delicious. op initiatief van Value Zipper werd uitgebreid naar Lekker Gezond. Wat dat teweeg bracht vertelt Saskia Baltussen, PR en Communicatiespecialist bij BK Cookware.
BK Cookware werkt al drie jaar succesvol samen met delicious. “Rondom de feestdagen plaatsen we een advertorial in delicious.”, vertelt Saskia. “Deze periode is belangrijk voor mensen die van koken houden en dus ook voor ons. Met de advertorials willen we kokend Nederland inspireren met wat tips en recepten om de keuken in te gaan, gekoppeld aan de juiste gereedschappen. Dit jaar is veiligheid onze insteek, in de vorm van een speciale afgietpan. Met die dagen zijn er vaak veel mensen tegelijk in de keuken, is er al gauw stress, en dan zit een ongeluk in een klein hoekje. Zo proberen we iedere keer iets nieuws neer te zetten om de doelgroep te bereiken. delicious. is een van de kanalen binnen deze campagne en met elkaar slagen we er iedere keer weer in een mooi artikel te maken, met aansprekende fotografie. Door een kortingscode op de pagina zien we directe sales voortkomen uit deze samenwerking, mede hierdoor kunnen we concluderen dat het succesvol is.”
Out of the box
Vanuit het portfolio wist Value Zipper dat Lekker Gezond met een thema werkte dat naadloos aansloot bij de campagne van deze pannenspecialist. En dus waagde accountmanager Mark de gok om ze aan elkaar te koppelen. “Het is leuk om te horen hoe Value Zipper tegen onze productcategorie aankijkt”, vertelt Saskia. “Dat geeft inzichten voor nieuwe invalshoeken. In het voorjaar hebben we een pannenlijn geïntroduceerd gericht op de kokende man. Ze hebben toen ook al meegedacht over de mogelijkheden om te adverteren in titels die niet direct een relatie tot koken hebben, maar waar een deel van die doelgroep zich wel bevindt. Zij helpen ons out of the box te denken.”
Aantrekkelijk aanbod
Ondanks dat meedenken in deze vorm wordt gewaardeerd was er ook twijfel, legt ze uit: “Allereerst is de vraag: sluit de doelgroep voldoende aan? Ze houden wel van koken, maar is dat genoeg overlap? We kijken altijd kritisch of het wel echt interessant is voor ons. We stonden er voor open om eens met een jonger blad samen te werken om te kijken wat dat doet en oplevert. Maar dan is er ook nog een budgettaire overweging. Iets proberen op basis van trial and error, moet van twee kanten aantrekkelijk zijn. Wij moeten het aandurven, van de andere kant moet het toereikend zijn om op een goede manier in te stappen. In dit geval was er sprake van een goede aanbieding en zijn we met Lekker Gezond in zee gegaan.”
Even wennen
Na een jarenlange samenwerking met een instituut als delicious. was samenwerken met deze jonge hond even schakelen en ook best spannend, geeft Saskia toe. “De insteek was hetzelfde, maar er komt een totaal andere advertorial uit. Bij delicious. hadden wij het thema ‘veilig en samen koken’ aangedragen, bij Lekker Gezond gingen we mee op hun thema ‘een goed humeur komt uit je pan’ en moesten we een kwinkslag maken naar veiligheid. Ook de samenwerking is heel anders. Bij delicious. weet ik dat ik veel uit handen kan geven en dat de boodschap over is gekomen aan de hand van een paar ideeën. Dat vertrouwen is er. Bij Lekker Gezond wilde ik vinger aan de pols houden om er zeker van te zijn dat die boodschap goed werd overgebracht en dat de focus niet te veel op het recept lag.”
Succes
“De samenwerking is heel goed verlopen”, concludeert Saskia. “We moesten kort schakelen vanwege een strakke deadline, maar er was genoeg ruimte om mee te denken en we hebben er iets moois van gemaakt waar we allebei tevreden mee zijn. Ik ben wel nog benieuwd hoe de spread er uit komt te zien in het blad. Sluit het voldoende aan bij de redactionele artikelen en triggert het genoeg om te lezen? We hebben hier niet met een kortingscode gewerkt, dus we kunnen het succes alleen toetsen aan wat we via de retailers rechtstreeks uit de markt terug horen.”
Waarde van meedenken
In hoeverre wordt pro-actief meedenken nou echt gewaardeerd? “Het wordt zeker gewaardeerd,” aldus Saskia, “maar het moet wel aansluiten bij je campagne. De ene keer is er wel een match, de andere keer niet. Als wij via verschillende kanalen een bepaalde boodschap communiceren, wil je daar niet één uiting tussen hebben staan die heel anders is, omdat het zo leuk aansluit bij een titel. Dat is gek en voor ons geeft dat ruis. Dus bepaalde dingen willen we blijven doen zoals we altijd deden, maar tegelijkertijd zijn we aan het pionieren. Want we zien ook verschuivingen in consumentengedrag en zijn op zoek naar nieuwe manieren om onze doelgroep, vooral online, te bereiken. Voor ideeën daarover staan we natuurlijk altijd open.”