Value Zipper vraagt elke maand een vakgenoot te vertellen wat hem of haar inspireert en hoe dit in de dagelijkse praktijk tot uiting komt. Deze keer de inspiratie van Anne Kuiper, Head of Strategy bij Zigt.
De meeste inspiratie haal ik uit mijn eigen woonplaats: Amsterdam. Fietsend door de Pijp, langs de grachten, door het Westerpark, over de Zuidas… Bijzonder om te zien hoe nieuwe eettentjes of winkels als paddenstoelen uit de grond kunnen schieten. Ben je ergens een paar weken niet geweest, is er weer een nieuwe lunchzaak geopend inspelend op de nieuwste trends. Hipsters, Yuccies wat zal er hierna volgen? In Amsterdam maak je het als één van de eersten mee. Hoewel ik zelf niet heel gevoelig voor trends ben vind ik het fascinerend om te zien hoe een trend zich verspreid door een stad, hoe sommige ondernemers hier slim op kunnen inspelen, de ene na de andere pop-up store wordt geopend en ‘oude nieuwe’ zaken zoals bijvoorbeeld Marqt vervolgens al weer bijna mainstream kunnen worden. Een goed voorbeeld van een trend is verantwoord eten: de Pure markt, Sla en ook lokaal eten zie je steeds vaker op de menukaarten terug. En alle braakliggende stukken grond lijken te worden omgetoverd tot moestuinen. In navolging van Airbnb en Uber (sharing) ontstaan er steeds meer tijdelijke restaurants in woonkamers bij mensen.
Werk je in de media dan is het bijna onmogelijk om zonder je media pet op naar reclame-uitingen, merken en mensen te kijken. In een stad zoals Amsterdam (en natuurlijk elke andere grote stad) komt alles samen. Al deze energie kan ik goed gebruiken in mijn werk. Zo is het inspirerend om te zien hoe nieuwe merken worden gelanceerd. Bijvoorbeeld de slimme (Google) thermostaat Nest waarvoor op meerdere locaties in Amsterdam grote stijgerdoeken zijn ingezet. Dat verwacht je niet voor een dergelijk product, maar juist daarom des te opvallender. En soms heb ik even geen zin in prikkels, dan verruil ik de stad voor een weekendje bos of strand!