Influencer marketing wordt steeds populairder. De media-experts merken dan ook dat ze steeds vaker de vraag krijgen: ‘Moeten we niet iets met influencers doen?’
“Influencer marketing wordt veelal omschreven als een vorm van social media-marketing, waarbij influencers worden ingezet om producten of diensten te promoten. Dit kan een lange termijn-samenwerking met een persoon zijn, of je hebt een campagnematige samenwerking/one-off.” Bij allebei maak je gebruik van het bereik van de desbetreffende influencer.
Aan de slag
- Vraag je af of de inzet van influencers past bij je merk of doel
De experts geven aan dat het belangrijk is om goed te kijken of influencer marketing past binnen je ecosysteem. Je hebt je massamedia en je journey ingericht. Met wat er waar en wanneer moet gebeuren en welke mediatypes daarbij passen. Influencer marketing moet in dat totaal verhaal wel passend zijn en een toevoeging zijn aan je doelen. - Brandfit: past de influencer bij jouw merk?
Deelt de influencer de normen en waarden van jouw merk en past hij/zij bij het DNA van het merk? Vragen die belangrijk zijn om jezelf te stellen bij de inzet van influencers. Door hier zorgvuldig mee om te gaan wordt de samenwerking authentieker en daarmee geloofwaardiger. De experts geven aan dat sinds een aantal jaren de influencers zelf ook kritischer worden. Zij zijn tenslotte hun eigen merk, wat ze goed moeten ‘beschermen’, willen ze dit nog meerdere jaren doen. - Geloofwaardigheid
In het verlengde van brandfit ligt geloofwaardigheid. Hoe beter de match, hoe geloofwaardiger de content van de influencer voor jouw merk. “Kijk daarnaast ook naar eerdere samenwerkingen van de influencer. Een influencer kan prima verschillende huidverzorgingsmiddelen pushen. Weinig mensen gebruiken maar 1 merk. Maar binnen 3 maanden 2 verschillende televisiekastjes aanprijzen is niet geloofwaardig.” - Zorg dat het onderdeel is van je totale mediamix
Zoals de experts zeggen: “Influencers kunnen gezien worden als een apart medium type”. Het is dan dus ook van belang dat het onderdeel is van je totale mediamix. Het losstaand inzetten van influencers zal niet zorgen voor het effect waar je op hoopt. - Weet met wie je in zee gaat
Mira: “Ik vind de inzet van influencers altijd spannend. Je moet niet vergeten dat het mensen zijn waarmee je werkt. Het is één keer gebeurd dat we een samenwerking hebben opgezet met een influencer en dat rond dezelfde tijd negatief nieuws over deze persoon naar buiten kwam. Dat wil je natuurlijk niet. “Influencers zijn ook maar mensen, check dus goed met wie je in zee gaat en wat hun achtergrond is.” - Bepaal wat voor samenwerking je aan wilt gaan
Ga je een korte of lange termijn samenwerking aan? Joep: “Bij lange termijn samenwerkingen spreken we over influencer marketing. Denk aan een brand ambassador program. Hierbij wordt de influencer meer als marketingtool ingezet. Lange termijn biedt tevens voldoende optimalisatie mogelijkheden. Korte, vaak campagnematige, samenwerkingen worden meer gezien als influencer advertising. Hierbij kunnen meerdere influencers tegelijk worden ingezet die voor een piek aan aandacht zorgen.
Dit artikel is voortgekomen uit het vijfde branded content-rondetafelgesprek met experts uit de mediabranche:
- Sophie Benink, Media Strateeg bij Glasnost
- Mira de Mönnink, Branded Content Consultant bij UM Studios
- Lianne van Kooten, Communications Director bij De Media Maatschap
- Annemieke Mol, Head of Wavemaker Content bij Wavemaker
- Joep van der Laan, Branded Content Adviseur bij Mindshare
Benieuwd naar de mogelijkheden?