Vrij Nederland: brandstof voor eigen mening

“2019 was een zwaar jaar voor de redactie van Vrij Nederland: er zijn negen mensen ontslagen”, aldus Ward Wijndelts, hoofdredacteur van de titel. Maar, 2020 begint goed. Sinds 23 januari heeft de website een fris, nieuw uiterlijk. Er staan dit jaar tien edities op de redactionele planning; waarvan zeven reguliere en drie thema edities. De focus van dit jaar is bepaald en er zijn afspraken gemaakt over adverteren. En, niet te vergeten, komende zomer viert Vrij Nederland haar 80e verjaardag. Wat staat er verder op de planning?

Vrij Nederland: focus op verdeling

Vrij NederlandDe journalistieke focus van Vrij Nederland is vastgelegd. Sinds 2017 richt de titel zich op de grote veranderingen van deze tijd. In 2020 ligt de focus, naast de grote verandering, op verdeling. Ward legt uit: “We zien dat bijna elke grote verandering ook een verdelingsvraagstuk is. Zorg, geld en onderwijs: hoe is het nu verdeeld en hoe kan het beter? We kijken naar mensen, organisaties en processen waar we iets van kunnen leren. Vrij Nederland wil mensen niet vertellen wat ze moeten denken of vinden. We schrijven voor mensen die zelf willen denken, mensen die bereid zijn om op andere gedachten gebracht te worden. Noem het: de brandstof voor eigen mening.”

80 jaar Vrij Nederland

Met een nieuwe website en een kleiner team, wordt minder content geproduceerd. Zo is Vrij Nederland afgestapt van het verhaal van de dag. “Daar staat tegenover dat de artikelen die we publiceren relevanter en scherper zijn. Daarnaast zijn ze met regelmaat te beluisteren.”

Dit jaar staat ook de 80e verjaardag van Vrij Nederland, 31 augustus, op de planning. “Daar wijden we sowieso een verjaardagseditie aan. We kijken daar naar de toekomst met de waarden van toen. Verder spelen we met het idee van een evenement voor onze lezers.”

‘We hebben heldere afspraken met Value Zipper’

“We hebben heel heldere afspraken met Value Zipper over reclame en branded content”, aldus Ward. Vrij Nederland faciliteert klassieke reclame, zoals een reclamepagina of een spread. Hij vervolgt: “We maken een duidelijk onderscheid tussen branded content en redactionele content. Meer klassieke advertorials passen beter bij ons imago. Ons imago is betrouwbare en onafhankelijke journalistiek. Ik wil dit niet in gevaar brengen.” 

Ward ziet zeker kansen voor samenwerkingen met bepaalde typen adverteerders. “Als bedrijven zich bezighouden met duurzaamheid, passen ze goed bij Vrij Nederland. Ik zou ons geen activisten noemen, we handelen wel vanuit het basisidee dat we de aarde goed willen achterlaten. Daarom past een advertorial voor zonnepanelen of elektrische auto beter bij ons dan bijvoorbeeld een cruise. Ook musea, culturele instellingen of muziek zijn een goede match.”

Nieuwsgierig naar hoe we voor jou een goede match kunnen vinden? 

Neem contact met ons op!