Van Podcasts, gaming tot TikTok, trends die genoemd worden voor 2021. Wij vroegen een aantal experts welke trends op het gebied van branded content zij zien voor het jaar 2021.
Thijs van Dijk (Marketing & Communicatie Strategist, Owner, MCM)
‘Ik zie vooral trends op het gebied van video en audio on demand en dan met name in podcasts. Waar voorheen podcasting groot was in de VS en het Nederland vooral populair was bij een kleine groep zien we de laatste maanden overal podcasts opkomen. Ook adverteerders lijken dit te ontdekken en er komen steeds meer branded podcasts of podcast met in program momenten, die dan op een bij de podcast passende manier door de podcastmakers worden gepresenteerd.
Ook video blijft als branded content flink groeien en de videoproducties tussen nieuwsmerken en adverteerders worden steeds professioneler en neigen steeds meer naar redactionele content.
En tegenover deze positieve ontwikkelingen zie ik ook een dalende trend. Ik denk dat de inzet van influencers in de huidige vorm in 2021 af gaat nemen, vooral omdat het effect en de geloofwaardigheid onder druk staat en de influencer bubbel langzaam lijkt te barsten. Consumenten ervaren sociale media als Tiktok, Snapchat, Instagram en Facebook toch vooral als entertainment platformen waar ze even willen ontspannen en content willen snacken en geen advertenties willen zien. Ik denk dus dat influencer marketing in 2021 langzaam af zal gaan nemen en dat video en audio content de boventoon gaan voeren.’
Sherida Jansen (Content Strategist, Mindshare)
‘TikTok maakt echt een razende vlucht door ons media landschap. Opbeurende dans en lach video’s zullen blijven doorgroeien. Ik ben er echt van overtuigd dat het geen hype is. En dan heb ik het niet alleen over de groei van TikTok, maar überhaupt het creëren van eigen content. Ook de ‘normale’ mensen willen (elkaar) entertainen, informeren, inspireren en oproepen, niet alleen de influencers. Kijk naar de Gen Z-doelgroep in Nigeria die zich massaal keren tegen SARS en de corruptie in hun land. Onder de hashtag #EndSARS-campagne wisten zij een enorm bereik te realiseren.
We zien al een enorme toename in de luistercijfers van podcasts. In 2021 zullen hier nog meer aan toegevoegd worden. Niet alleen in sponsoring of advertising, maar ook meer merken zullen vanuit hun eigen kracht content gaan maken, of ook wel adverteerders gaan steeds meer als eigen publisher fungeren. In podcast, maar ook in video(formats).
Als laatste: gaming! In elk event wat ik de afgelopen maanden heb bijgewoond komt dit wel terug. De boodschap is dan vooral dat we er iets mee moeten. Maar wat dan? Zeker tijdens corona zien we ook het aantal gamers groeien. Het is alleen voor veel mensen nog een mysterieuze wereld. Check deze toffe samenwerking van Travis Scott and Fortnite en laat je inspireren voor 2021.’
Mira de Mönnink (Branded Content Consultant, UM Studios)
‘Branded content partnerships met andere merken is een trend. Dit noemen wij bij UM, Brand Partnerships. Welke merken kunnen je eigen merk verstreken en andersom. Wij hebben met UM bijvoorbeeld verbinding tussen twee van onze merken gecreëerd. Binnen het Jumbo platform ‘Wat Eten We?’ wordt er nu ook gekookt met Garden Gourmet (Nestlé). Dit wordt op zowel TV, online als op de winkelvloer doorgetrokken. Dit is een mooi voorbeeld van een sterke koppeling tussen twee merken.
Mijns inziens worden eenmalige of korte lopende influencer campagnes voor merken steeds minder geloofwaardig. Er wordt denk ik te makkelijk ja gezegd tegen een deal terwijl het volgens mij veel beter is om alleen de merken toe te laten waar je echt een voorkeur voor hebt. Hierdoor ontstaan er langdurige en vruchtbare samenwerkingen.
Daarom geloof ik wél heel sterk in brand ambassadeurs. Influencers/BN’ers, maar ook experts die een langdurige samenwerking aangaan met een merk en geloven in het merk waar ze mee samenwerken.’
Folkert Langeveld (Head of MBA, MediaCom)
‘Wat ik als trend zie, is dat content campagnes steeds meer buiten specifieke silo’s gaan plaatsvinden. Meer dan alleen TikTok campagne dus, of influencer campagnes. We gaan naar content campagnes waarin één centraal thema over meerdere kanalen wordt geactiveerd. Het is al vaak bewezen dat multimediale campagnes meet impact maken, in de content wereld zullen we hier van moeten leren. Social Content, Influencer content, YouTube content, het zijn allemaal specifieke universums met een eigen taal. De weg naar strategische content inzet met merkimpact is om deze werelden aan elkaar te knopen.
Met de “Alles voor de follow” campagne voor Tele2 was er een centrale rol voor het YouTube kanaal van Bram Krikke. Echter, door out of home, bioscoop reclame en een PR campagne er aan te koppelen wisten we de impact op het merk significant groot te maken.’
Arjan Drost (Content & Partnerships Director, Initiative)
‘Als je het nou over een grote glazen bol hebt… echter wat ik voorzie en zelfs stiekem hoop, is het volgende: Een herbeleving van de cultuur die we eind jaren 60 kenden. We hadden toen ook te maken met grote contrasten en polariserende bewegingen in onze cultuur.
Corona heeft ons vooral laten ervaren wat we missen. En dat gaan we in 2021 inhalen. Dat betekent een aantal zaken: veel branded content rondom de thematiek van de nieuwe warmere maatschappij. Veel branded content zal gemaakt worden rond activaties en op en rond plekken waar veel mensen samen zijn. Dit betekent ook een extra boost voor user generated content. Want je bent erbij en dat wil je delen. Een absolute kans voor je merk.
En tot slot een beweging die al een tijdje gaande is en zich ook uit in andere branches: de decentralisatie van media. Je ziet deze trend altijd op het moment dat er teveel grote spelers zijn en te weinig keus/marktwerking is. Naast dat je steeds meer initiatieven ziet die merken hierin servicen, zie je vooral de behoefte van merken zelf om uit te geven. Het zou zomaar kunnen dat je vanaf volgend jaar HEMA tv kijkt.’
Lees het gehele verhaal van Arjan Drost over branded content trends voor 2021 hier.
Matthijs Roumen (Strategy Director, M2Media)
‘Het blijft altijd koffiedik kijken als het gaat om voorspellingen in trends. Laat ik het anders stellen, wat ik hoop voor branded content in 2021:
Een sterkere evidence based aanpak, waarbij cases nog sterker worden gebouwd met onderbouwing in onderzoek. Minder one-offs vanuit een leuke klik met een merk en meer effect georiënteerde inzet.
Meer geïntegreerde visuele uitingen. Nu veel titels groeien in crossmediaal bereik, is het zaak om elk mediumtype in te zetten waar de kracht ligt. Geen platte artikelen doorvertalingen online, maar verreiken met video.
Bring on the podcasts! De eerste sterke branded podcasts zijn een feit. Van Groene Oren voor Staatsbosbeheer tot Verborgen Verhalen van ANWB. Het lijkt me te gek om in 2021 meer sterke audiocontent van merken te horen nu het mediumtype Podcast zo lekker in de lift zit.’