Vooruitblik 2021: Trends op het gebied van branded content met Arjan Drost

Na een gek jaar waarin corona ook impact heeft gehad op de mediawereld, kijken we weer een beetje vooruit. Wij vroegen verschillende experts welke trends zij voor het nieuwe jaar zien op het gebied van branded content. Lees hier het gehele verhaal van Arjan Drost, Content en Partnerships Director bij Initiative.

Arjen Drost:

‘Als je het nou over een grote glazen bol hebt… echter wat ik voorzie en zelfs stiekem hoop, is het volgende: Een herbeleving van de cultuur die we eind jaren 60 kenden. We hadden toen ook te maken met grote contrasten en polariserende bewegingen in onze cultuur. Echter bleef de seksuele revolutie fier overeind (pun semi-intended), mogelijk werd de onderling behoefte om samen te zijn juist versterkt door die contrasten destijds.

Hoezo die herbeleving? We hebben met zijn allen zo’n enorme behoefte om er weer op uit te gaan, te knuffelen, te daten, te dansen en ongegeneerd buitenshuis te eten, dat wanneer we eenmaal een vaccin hebben – en de berichten zien er veelbelovend uit – we een explosie van cohesie krijgen. En dan heb ik het over de Natuurkundige betekenis van cohesie: “de onderlinge aantrekkingskracht tussen moleculen zonder dat er sprake is van een chemische binding.” Ik denk dat ‘cohesie’ de meest treffende omschrijving is van wat we gaan meemaken. Woodstock (1969) all over.

Corona heeft ons vooral laten ervaren wat we missen. En dat gaan we in 2021 inhalen. Dat betekent een aantal zaken:

  • Veel branded content zal gemaakt worden rondom de thematiek van de nieuwe warmere maatschappij

  • Veel branded content zal gemaakt worden rond activaties en op en rond plekken waar veel mensen samen zijn. Dit betekent:
    • Een extra boost voor user generated content. Want je bent erbij en dat wil je delen. Een absolute kans voor je merk.
    • We kunnen (d)ooh weer breed in de middelenmix opnemen!

 De start van de ‘dood’ van social media

De censuur die bijvoorbeeld Facebook heeft moeten toepassen op Trump (maar ook andere onderwerpen) zal niet ongestraft blijven. Social media waren nooit bedoeld om op zo’n manier gemoderate te worden. En hoewel wij allemaal snappen dat dit nodig was om de negatieve en in Trumps geval potentieel desastreuze, impact te beperken, is het ook onwenselijk. Het vertrouwen van niet alleen de accounts maar het hele platform is veranderd en die verandering zal in 2021 door blijven zetten.

Brand Publishing breekt eindelijk door

En tot slot een beweging die al een tijdje gaande is en zich ook uit in andere branches: de decentralisatie van media. We hebben het gezien in de wereld van valuta. We beginnen het te zien in de wereld van energie. En zonder dat we het zo benoemen vindt het ook plaats in de media. Je ziet deze trend altijd op het moment dat er teveel grote spelers zijn en te weinig keus/marktwerking is. We hebben nog maar een handjevol publishers over en dat wordt meer en meer een eenheidsworst. Naast dat je steeds meer initiatieven ziet die merken hierin servicen, zie je vooral de behoefte van merken zelf om uit te geven. Een aantal grote foodretailers hebben al een heuse propositie rondom brand publishing gebouwd. Dat gaat in 2021 navolging krijgen. Het zou zomaar kunnen dat je vanaf volgend jaar HEMA tv kijkt.’