Sponsoring en events: haal er met de juiste content het maximale uit

Events zijn een fantastische manier om vorm te geven aan een partnership of sponsorship. Ze bieden namelijk de perfecte gelegenheid om de doelgroep actief te betrekken bij je verhaal. Maar: welk verhaal vertel je precies? En hoe zorg je dat je maximaal profiteert van de content die het event oplevert? Daar gaan we in dit artikel op in.

Een event biedt volop kansen om de doelgroep niet alleen tijdens, maar ook voorafgaand én naderhand te betrekken bij je organisatie. Om die kansen binnen een sponsorship optimaal te benutten, moet je wel een goed doordachte contentstrategie hebben, stelt Marike Dragt van DK Corporate Event Strategy, een bureau dat andere bedrijven begeleidt bij het strategisch inzetten van eventmarketing en sponsoractivatie. Marike legt uit hoe je dat doet.

Bepaal het verhaal

Welk verhaal je wil delen, en wat voor partnership daarbij past, is afhankelijk van de doelstellingen, vertelt Marike. “Doe je bijvoorbeeld veel op het gebied van duurzaam ondernemen en wil je daar meer ruchtbaarheid aan geven, dan kun je daar met je verhaal op inspelen. Zo creëer je merkvoorkeur en sympathie. Met een passend partnership, en vervolgens ook een geschikte activatie door middel van bijvoorbeeld een event, geef je hier verder vorm aan. Kennisintensieve B2B-organisaties willen misschien liever hun kennisleiderschap als strategie inzetten. Dan is dát het verhaal waar je met een partnership of sponsorship lading aan kan geven, bijvoorbeeld met inhoudelijke beurzen of kennisevents om dat kennisleiderschap te claimen. Het verhaal moet altijd in lijn zijn met de doelstellingen en komt voort uit de identiteit van de organisatie.”

Breng het verhaal tot leven  

Met een passend sponsorship geef je dus verder vorm aan je verhaal. Een event als onderdeel van de sponsorstrategie kan een goede manier zijn om de doelgroep vervolgens te activeren. Met een event kun je de doelgroep namelijk echt betrekken bij het verhaal van je organisatie en het partnership. Als je het goed aanpakt, breng je met een event jouw verhaal tot leven. Daarbij is het belangrijk dat je niet alleen bedenkt wat jij wil uitdragen, maar ook onderzoekt wat jouw doelgroep graag wil horen, vertelt Marike. “Probeer dat samen te brengen in het programma van het event. Door in te spelen op de behoefte van de doelgroep en door het programma interactief te maken, betrek je de doelgroep er echt bij. Bied ruimte om te netwerken en verbind de juiste personen met elkaar én met je organisatie.” Zo zorg je voor blije bezoekers, en blije bezoekers zijn de beste ambassadeurs.

Het kan ook zijn dat je zakelijke relaties meeneemt naar een event als het WK voetbal of een Formule 1-race. Dan is het zaak dat je het zélf over de inhoud hebt om je boodschap uit te dragen. Dat kan ook in de uitnodiging vooraf en in het bedankje naderhand om je verhaal kracht bij te zetten.

Ontwikkel een ijzersterke contentstretagie

Met een goed doordachte contentstrategie benut je alle kansen om je verhaal met de doelgroep te delen en blijft de boodschap beter hangen. Het kunnen (her)gebruiken van content is ook ideaal als je wil terugblikken op het event. Denk daar van tevoren al goed over na en neem het op in je contentstrategie. Wat is de boodschap, op welke momenten en via welke kanalen en in welke vorm ga je die verspreiden? Maak een hele journey rondom je boodschap en sponsorship heen en zorg dat het event daarin centraal staat.

Profiteer maximaal van alle content

Een geslaagd event begint al ver vóór het event plaatsvindt. Voorafgaand aan het event zijn er namelijk volop communicatiemomenten en -kanalen waarop je de boodschap kan delen met de doelgroep. Denk aan de save the date, uitnodiging, herinneringsmail, klantgesprekken, social media, website en nieuwsbrieven. Gaat het om een event voor medewerkers, zet dan ook intranet, e-mail en de interne nieuwsbrief in. Zo kun je het partnership indirect al belichten. En dat kan ook perfect ná je event, voegt Marike toe. “Bij zulke terugblikken kun je heel goed uitleggen waarom je iets organiseerde of sponsorde, en wat het partnership zo belangrijk maakt voor de organisatie.”

Marike licht dat toe aan de hand van een voorbeeld. “Met ons eigen bedrijf DK Corporate Event Strategy willen wij ons kennisleiderschap meer tonen. Als ik op een event heb gesproken, dan deel ik dat op onze socialmediakanalen. Zo kunnen we onze boodschap op meerdere momenten en via meerdere kanalen verspreiden. De waarde van een event verzilveren we zo bij nóg meer mensen. Plus: de content van het event is bij uitstek geschikt voor het promoten van een eventueel volgend event!”

Weet wat je meet

Wanneer is een event contentwise dan geslaagd? Dat is natuurlijk afhankelijk van je doelstellingen. Maar als er na het event een positieve gedrags- of kennisverandering heeft opgetreden onder de doelgroep, dan ben je goed bezig. Die verandering kan ook gaan over een mening of houding. Of er daadwerkelijk een positieve verandering heeft opgetreden, kun je in veel gevallen meten. Start hierbij altijd met een nulmeting onder de doelgroep. De resultaten van het onderzoek kun je vervolgens ook gebruiken bij een eventuele volgende editie van het event.  

De drie belangrijkste tips om met de juiste content meer uit een event te halen

  • Denk goed na over het verhaal: wat is je boodschap en wat en wie wil je ermee bereiken? Is dat niet helder voor jezelf, dan zal de doelgroep er al helemaal geen chocola van kunnen maken.
  • Zorg voor een sterke contentstrategie en benut alle contact- en communicatiemomenten optimaal. Zo betrek en enthousiasmeer je de doelgroep ook voor en na het event en haal je er het maximale uit.
  • Voer het verhaal door in het hele programma en neem de doelgroep daarbij altijd als uitgangspunt: hoe creëer je waarde voor de bezoekers en hoe betrek je ze echt bij het inhoudelijke programma?

Over Value Zipper Sponsoring
Value Zipper verbindt merken en bedrijven met sponsorzoekende organisaties uit de culturele en charitatieve sector, sport en entertainment. Met deze partnerships streven we naar optimale impact voor sponsor en gesponsorde. Daar komt veel bij kijken. Daarom vroegen wij experts uit de branche naar tops en adviezen. Deze keer: Marike van Dragt, samen met Maayke Könemann eigenaar van Corporate Event Strategy, een bureau dat andere bedrijven begeleidt bij het strategisch inzetten van eventmarketing en sponsoractivatie. Dit artikel maakt deel uit van een reeks over sponsoring en events.