Terwijl media en marketeers zich nog buigen over millennials (1980-2000) en babyboomers (1946-1964), is er ongemerkt een heel andere generatie opgestaan: Generatie E. Een groep die de spil is thuis, bij familie en collega’s, die zich uitleeft in cultuur en persoonlijke ontwikkeling en het merendeel van de uitgaves bepaalt.
De ‘Elastieken Generatie’
De vrouw van 50 tot 75 jaar. Geboren ná de oorlog zijn zij de eerste groep vrouwen die mocht studeren, haar eigen geld kon verdienen, die de emancipatie bewust meemaakte, die voor zichzelf mocht kiezen. Terwijl ze ook nog eens fysiek veel vitaler blijft dan hun voorgangsters. Met alle mitsen en maren natuurlijk, maar geen groep in Nederland is zo veerkrachtig als deze ‘Elastieken Generatie’ – met ook de E’s van energie, eigenheid, emancipatie. De vijftigplus-vrouw van nu is flexibel en beweegt mee. Ze is geëmancipeerd, ze is vrij, ze is autonoom en ze is in verbinding. Dikwijls heeft ze zorg voor zowel kinderen als ouders, wat behoorlijk pittig kan zijn. Maar meer dan mannen, beschikken deze vrouwen over veel vangnet, in de vorm van vriendinnen met wie ze de theaters bezoekt, of in de goede relatie die ze met kinderen en andere familie weten te behouden.
Elastisch, energiek & eigenzinnig
Het is nog niet zo lang geleden dat we spraken over huisvrouwen en vooral: dat we het niet raar vonden dat het vrouwenleven alle zin verloor als de kinderen gevlogen waren. Anno 2019 zit de empty-nester – de vrouw van 50 tot 75 – niet meer te mokken in de voorkamer, maar heeft ze de macht overgenomen. Van die man achter haar, maar ook van haar kinderen, haar ouders (want die kunnen maar zo nog leven) en haar collega’s. Leve de ‘Generatie E’!
Onderzoek
Uitgeverij New Skool Media heeft onderzoek gedaan naar deze groep, waarbij het zich baseerde op zowel eigen enquêtes, interviews, (buitenlandse) rapporten en demografische en sociologische data. De uitgeverij heeft een groot bereik in deze doelgroep, met name met bekende titels als Zin, Seasons, Vorsten, Roots, delicious. en Elsevier Weekblad.
Nader onderzoek is gewenst, maar nu al durven de opstellers het volgende te stellen:
De vrouw van de generatie E:
- is zelfbewust en zelfverzekerd
- is divers getalenteerd
- is levenslustig, avontuurlijk, creatief en cultuurminnend
- is de spin in het web: ze zorgt, ze verbindt, ze regelt
- beweegt zich tussen verschillende generaties, van (klein)kinderen tot ouders.
Hoe verwerken wij deze waarden zó dat de generatie E zichzelf herkent en gerepresenteerd voelt?
Meer artikelen lezen over Generatie E?
- Generatie E: De gevoelsleeftijd
- Generatie E: De behoeften
- Generatie E: Spin in het web
- Generatie E: Modernisering
- Samenvattend Generatie E
Het onderzoek is uitgevoerd door onze partner, New Skool Media (uitgever van onder andere Zin, FietsActief en Vorsten) en dit artikel is onderdeel van een serie waarin wordt gefocust op generatie E. Value Zipper heeft vele titels en mogelijkheden voor de doelgroep 50+. Wij helpen graag met het bereiken en aanspreken van deze doelgroep.