In deze contentreeks zetten we de expertise van mediabureaus in de spotlight. In verschillende artikelen beantwoorden experts vragen van marketeers. In dit artikel geven de experts antwoord op de vraag; wat is de kracht van branded content?
Niels Bruinsma – Strategisch Directeur – ABOVO Media
‘Dat het als het goed is ‘pull’ communicatie wordt ipv ‘push’ communicatie. De klant heeft als het goed is niet eens meer door dat het reclame is en de boodschap krijgt daarmee een veel hogere geloofwaardigheid.’
Daan van Kuijeren – Chief Strategy Officer – Publicis Groupe
‘Content is bij uitstek een middel om impact te creëren. Als het je puur om bereik te doen is zijn er echt effectievere manieren om mensen te bereiken. Vanuit de vele campagne-effecmetingen die we voor onze klanten doen zien we dat content, mits de ratio impact versus schaal in orde is, een mooie verdieping aan je campagneverhaal kan geven: mensen blootgesteld zijn aan je campagne op bijvoorbeeld TV en ook nog de moeite hebben genomen om je branded content te kijken / lezen / luisteren scoren hoger op communicatie KPI’s zoals campagne-herkenning, brand awareness & overweging dan mensen die dezelfde campagne hebben gezien zonder content-verdieping.’
Steven Kraanen – Founding partner – mBuy
‘Dat is uiteraard de kracht van het verhaal gebracht op een manier die past bij de look & feel van de redactionele formule van het magazine en/ of het format. Mensen kopen bewust een magazine omdat zij zich hiertoe aangetrokken voelen. Hier kan je als merk, in positieve zin, op meeliften.
Branded content items kunnen zeer zeker de moeite waard zijn. Dat blijft, ook als de lezer zich bewust is van het gegeven dat het om een gesponsord artikel gaat. Als het item om welke redenen dan ook maar spraakmakend is.’
Milan van Vugt – Content en Partnership Manager – Initiative
‘De kracht van branded content wordt perfect gevangen in Cultural Velocity. Middels branded content maak je je merk onderdeel van de cultuur van je doelgroep en dat wordt bewezen beloond. We weten dat branded content verlangen kan verhogen, merkassociaties kan versterken en impact heeft op gedrag en merkimago. Bovendien zijn aanbevelingen van (media)bronnen die we vertrouwen en graag consumeren nog altijd de grootste drijvers bij het maken van aankoopbesluiten. Media, en dan bedoel ik echt van krant tot influencer, hebben dus een belangrijke adviserende rol gekregen, naast hun traditionelere inspirerende rol. Daar kan je met branded content lekker op mee liften.
Het construct werkt bij iedereen, ook bij mij, terwijl ik precies weet voor welke uitingen betaald is en hoe het spelletje werkt. Toen ik als eerste van mijn vriendengroep in verwachting was, heb ik eindeloos op blogs, platformen en bij influencers rondgesnuffeld, op zoek naar tips. Waar je dat traditioneel gezien (ook) aan je eigen inner circle vraagt, was dat voor mij, gezien hun niet bestaande ervaringen, niet relevant. Dan vlieg je dus zo het web op, op zoek naar informatie, inspiratie en aanbevelingen. Reken maar dat er flink wat eurootjes aan mij verdiend zijn!’
Oliver van Daalen – Owner – Match My Brand
‘De kracht van branded content kan zijn dat je iemand op een informatieve wijze in een natuurlijke umfeld de merkboodschap meegeeft die als heel informatief en passend voelt, waardoor het krachtig is. Ook zijn mensen op dat moment minder gewapend tegen reclame, waardoor ze de boodschap van de reclame eerder aan zullen nemen.’