In deze nieuwe contentreeks zetten we de expertise van mediabureaus in de spotlight. In verschillende artikelen beantwoorden experts vragen van marketeers.
In dit artikel wordt er dieper ingegaan op de zaken die mediabureaus héél goed weten, maar die adverteerders niet altijd willen weten of horen. De experts geven antwoord.
Steven Kraanen – Founding partner – mBuy
‘Waak ervoor dat online statistieken alleen, leidend worden voor je keuzes. Het is in algemene zin opvallend dat met name ‘jongere’ generaties zich in de middelenkeuzes vooral laten leiden door data gedreven beslissingen terwijl zij zich in het dagelijks leven steeds meer aangetrokken voelen tot de emotionele waarden in het leven.
Het punt dat we hiermee willen maken, is dat je naar onze smaak meer je intuïtie zou moeten volgen bij de keuze van mediamiddelen omdat dat mede bepalend is voor de aantrekkingskracht van een merk.’
Daan van Kuijeren – Chief Strategy Officer – Publicis Groupe
‘De impact van content en de rol die het binnen een volledig geïntegreerde consumer experience journey heeft, wisselt per doelgroep, categorie en doelstelling. Goede bureaus die op basis van echte data werken weten daarom vrij nauwkeurig of én hoe je content effectief in kunt zetten.
Voor marketeers is het nuttig om topline kennis te hebben van de bijdrage die content aan je doelstellingen kan leveren ten opzichte van andere middelen die je tot je beschikking hebt. Zo ben je sneller in staat om de juiste uitgangspunten te formuleren voor een effectieve contentsamenwerking en je bureau gerichtere vragen te stellen.’
Niels Bruinsma – Strategisch Directeur – ABOVO Media
‘Dat er zoveel meer is dan alleen een ‘kosten per GRP’. De GRP is een achterhaald instrument en dient eigenlijk alleen nog om op af te rekenen. Hoe die GRP geserveerd wordt en hoe de bereik/contact verhouding is, is veel interessanter!’
Milan van Vugt – Content en Partnership Manager – Initiative
‘Een groot voordeel van branded content inzetten via, laat ik even bij mijzelf blijven, Initiative, is dat wij met een media-inkoop-getraind-oog naar branded content kijken. Je verblindt ons niet met glimmende plannen en je verwart ons niet met Excelsheets vol cijfertjes. Dit maakt dat wij heel doelgericht de ontwikkeling van de content ingaan, altijd de afweging maken tussen hoofd- en bijzaken en de juiste balans zoeken tussen het advies van de partner en de wensen van de klant om de maximale media impact te realiseren.’
Oliver van Daalen – Owner – Match My Brand
‘Dat is eigenlijk heel veel. En dat gaat over enerzijds pricing en hoe het yield-spel in elkaar zit bij veel offline publishers, maar ook over wat werkt, dat je herhaling opbouwt, dat je boodschap goed moet zijn en dat print bijvoorbeeld nog niet ‘dood’ is, maar vaak meer een middel is om awareness te vergroten waarna de klant het online op gaan zoeken.
Wat ze vroeger deden in de Telefoongids of Gouden Gids, doen ze nu op Google. Dus het plaatje is soms wat breder dan wat de adverteerder ziet.
Bijvoorbeeld sommige adverteerders, die werken op impuls, worden gebeld door allerlei verkopers en daar gaan ze dan mee in zee. Terwijl een mediabureau misschien meer overzicht heeft over wat er allemaal voor handen ligt en hoe je dan het geld het beste en meest kosten efficiënt in zou kunnen zetten.’