Value Zipper vraagt elke maand een vakgenoot te vertellen wat hem of haar inspireert en hoe dit in de dagelijkse praktijk tot uiting komt. Deze keer de inspiratie van Jeroen Welten, founder van Van Bieren Retail BV.
De grootste inspiratiebron stamt uit mijn jeugd: Romario de Souza Faria. Behalve dat ik PSV-fan was en smulde van zijn spel, heeft zijn authenticiteit me erg getrokken en betrap ik mezelf erop dat ik nog regelmatig aan de vroegere Romario denk. Ik denk overigens niet dat hij een erg leuke vriend zou zijn, maar de manier waarop hij zich profileerde in zijn tijd als profvoetballer vond ik fascinerend.
Hij was de leuke vorm van een ‘Enfant Terrible’ en dat vond ik interessant, omdat hij:
- Authentiek was; voor zover ik het kan beoordelen leek hij zich niet anders voor te doen
- Sympathiek was; hij had charisma en een hoog aaibaarheidsgehalte
- Alleen deed waar hij goed in was; hij stond vaak 88 minuten aan de mouw van z’n shirt te sabbelen, en die andere 2 minuten maakte hij 2 weergaloze goals
Ik vind mezelf het leukst en krijg dingen voor elkaar als ik mezelf ben, als ik doe waar ik goed in ben en als ik aardig ben voor anderen.
Een aantal jaren geleden had ik zakelijk met de manager van Romario te maken en hadden we mondeling een afspraak met die kleine Braziliaan. Puntje bij paaltje bedacht Romario zich en ging de deal niet door. Een deel van het positieve gevoel bij mijn jeugdheld is daardoor verdwenen, waarschijnlijk is ie in ‘t echt wat minder sympathiek dan deed vermoeden. Maar hij heeft wel geholpen in inzicht geven over karaktereigenschappen die ik voor mezelf en bij anderen belangrijk vind.