Impact van generatieverschillen op branded content

Van millennials tot 50+: hoe bereik je je doelgroep met branded content?

Er zijn enorm veel doelgroepen te onderscheiden. Denk aan de millennials, Gen Z of Generatie E (50+). Voor elk van deze groepen kan branded content bijdragen aan waardering van jouw merk. Maar hoe ga je met deze verschillen om en hoe zorg je ervoor dat de branded content aansluit? Met deze vragen zijn onze experts aan de slag gegaan. 

Kruip in de leefwereld van je doelgroep 

Een doelgroep gaat verder dan demographics, daar zijn de experts het over eens. “Het is vaak nuttig om archetypes te maken. Er wordt dan niet per se gekeken naar leeftijd, maar er wordt gefocust op wie zij zijn en hoe hun leven eruit ziet. Wat is het gedrag en waar lopen ze tegenaan?” En hoe kan jij als merk iets oplossen of bijdragen?

Hoewel er veel doelgroepen te onderscheiden zijn, is een doelgroep bepalen niet zo vanzelfsprekend. “Je moet de doelgroep wel goed begrijpen en een groep niet over één kam scheren. Kijk bijvoorbeeld niet teveel in personen, want niet elk persoon is hetzelfde.” Stel vragen zoals: Wat beweegt de doelgroep? Hoe consumeren ze informatie? Waar lopen ze tegenaan? De antwoorden die hieruit voortkomen zijn de basis voor het creëren van branded content die iets voor de doelgroep oplost, en daadwerkelijk waarde toevoegt.

Verschillende doelgroepen, andere branded content  

In algemene zin denken de experts dat Gen Z en millennials kritischer zijn dan de oudere generaties. Jongeren prikken sneller door advertenties of branded content heen. Sophie: Ik denk dat het grootste verschil zit in de verwachtingen die de verschillende generaties van merken hebben. Over het algemeen hebben jongere generaties meer verwachtingen op emotioneel niveau en oudere generaties toch wat meer functioneel. Jongere generaties hebben bijvoorbeeld meer waardering voor merken die een standpunt op maatschappelijke thema’s innemen en eerlijk en transparant in hun communicatie zijn. Dit bepaalt in grote mate hoe branded content door hen wordt ervaren. Oudere generaties hebben andere verwachtingen, zijn hebben bijvoorbeeld een minder kritische blik op transparantie in communicatie en denken minder van de rol van merken in de maatschappij.” 

Onze experts zien dus een duidelijk verschil tussen millenials en 50+’ers. Joep: “De 50+’er zit meestal in een hele andere fase van zijn of haar leven dan een jonger persoon. Jonge mensen denken minder vaak na over later en meer over ‘ik wil nu iets hebben’.” Op basis van dit soort inzichten kan de content gemaakt worden. Joep legt uit: “Goede creatie begint met een inzicht. Welke barrières ondervindt de doelgroep en welke belofte communiceert het merk? Daar zit een raakvlak. Kruip in de belevingswereld van de doelgroep en spreek ze aan op het juiste moment en de juiste manier. Senioren spreek je anders aan dan jongeren. Het gekozen kanaal  waar gecommuniceerd wordt, is daarbij natuurlijk ook van belang.”

Dit artikel is voortgekomen uit het vijfde branded content-rondetafelgesprek met experts uit de mediabranche:

  • Sophie Benink, Media Strateeg bij Glasnost 
  • Mira de Mönnink, Branded Content Consultant bij UM Studios 
  • Lianne van Kooten, Communications Director bij De Media Maatschap
  • Annemieke Mol, Head of Wavemaker Content bij Wavemaker
  • Joep van der Laan, Branded Content Adviseur bij Mindshare

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem contact met ons op!