Inspiratie van een vakgenoot? Graag! Al is het maar om even te spieken hoe concurrent en collega geïnspireerd aan hun dag beginnen. Deze maand Andrew Eversden, Marketing & Sales bij Join the Pipe & Tractor Ted, aan het woord.
Dag in, dag uit creatieve en briljante invalshoeken bedenken om de doelgroep te bereiken en te stimuleren. In ons vak is inspiratie ontzettend belangrijk. Het verrijkt en verruimt je blik. Waar doe jij inspiratie op? ‘Ik kijk al van jongs af aan de Engelse komedie serie “Only Fools and Horses” met onder andere David Jason en Nicholas Lindhurst. Hoewel het programma zich in de jaren ‘80 afspeelt is het nog steeds ontzettend grappig en krijg ik er altijd positieve energie van. Ik gok dat ik elke aflevering wel 8x heb gekeken en lig elke keer weer dubbel van de Engelse humor. In het kort gaat het om twee broers die echte die-hard sales- en marketingmannen zijn. Ze wonen in een slechte wijk in Londen en hebben steeds allemaal nieuwe ideeën om geld te verdienen. De ene dag verkopen ze koffers waarvan niemand de cijfercombinatie weet en de andere dag zijn ze opeens experts in het schoonmaken van kroonluchters. Ze zien overal handel in en weten alles te verkopen door gladde verkooppraatjes. Delboy (de oudste broer) gebruikt altijd de oneliner “He who dares, wins”, is altijd super positief en zorgt goed voor zijn broertje. Als ondernemer gebruik ik deze slogan veel en denk ik vaak aan Delboy en zijn broer als ik met Tractor Ted of Join the Pipe op beurzen en evenementen sta. Als je de stap durft te nemen, is de kans groot dat je wint!’
Groot fan dus? ‘Door Only Fools and Horses ben ik geïnspireerd geraakt om te ondernemen en de sales en marketing kant op te gaan. Zelfs nu op mijn 31e kijk ik nog vaak een aflevering voordat ik aan het werk ga. Ik sta bij mijn vader als Delboy in zijn telefoon en ken alle quotes en oneliners. Onlangs is er ook een boek verschenen over hem met als – vanzelfsprekende – titel: “He who dares….”