Elke maand vragen we een vakgenoot naar wat hem of haar inspireert en hoe dit in de dagelijkse praktijk tot uiting komt. Deze maand vroegen wij dit aan Wim van Meerveld, vestigingsmanager bij OAD Schiphol.
De wereld, de politiek, de markt, de economie, de techniek en de mensen zijn continu aan veranderingen onderhevig. Het onderscheid maken wordt steeds moeilijker.
Helaas kunnen veel bedrijven en personen niet vertellen wat hun unieke kernvaardigheden zijn en wat hun onderscheidend vermogen is. Waarin blink ik nu echt uit? Waarom zou de klant zijn geld aan mij uitgeven? Dit zijn geen rare vragen, want als je zelf niet weet waarin je uitblinkt, wie weet het dan wel?
Mijn inspirator is mijn oud afstudeerbegeleider Wouter de Vries jr. Hij is auteur van het boek ‘Blauwe Bananen En Vierkante Meloenen’. Hij heeft mij geleerd en geïnspireerd om uniek te zijn, een blauwe banaan of een vierkante meloen. Uniek in daden en in doen. Blauwe bananen zijn uniek, terwijl gele bananen staan voor uniformiteit, marktconform en neutraliteit. Hoe zorg je er nu voor dat jouw dienst zich onderscheidt van al die aanbieders van hetzelfde product? Of hoe schep je als dienstverlener iets unieks?
Ik heb blauwe bananen in mijn Keukenhof tijd vervangen door gele tulpen. Iedereen wil rode tulpen, dus wil ik die ene unieke gele tulp zijn.
In alles wat ik de afgelopen jaren heb gedaan, probeer ik mij te onderscheiden door een gele tulp te zijn. Van Keukenhof heb ik een uniek product gemaakt. Een park en een must-see waar je geweest moet zijn. In mijn nieuwe rol als vestigingsmanager bij OAD Schiphol ga ik er voor zorgen dat een standaardproduct zoals bijvoorbeeld een busreis, een unieke belevenis wordt. Een gele busreis (de OAD kleuren). Hoe? Volg mij op Twitter @wimvanmeerveld.