Inspiratie is voor ons werk ontzettend belangrijk. Het verrast en verruimt je blik op het vak. We zijn dan ook altijd nieuwsgierig naar waar onze vakgenoten hun inspiratie vandaan halen. Deze maand vragen we het aan Michel van Slingerland, marketing- en salesmanager bij Fleurop Interflora Nederland.
“Ik heb eigenlijk twee grote inspiratoren en dat zijn Walt Disney en Sir Richard Branson. Ik hou niet zo van boekjeswijsheden, maar quotes doen mij altijd wel wat, zoals deze van Disney: ‘All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.’
Eigenlijk heeft het geen uitleg nodig. Zowel in het werk als privé moet je moed hebben. Wil je iets bereiken? Wil je gelukkig zijn in werk of privé, dan moet je ervoor werken. Je kunt alles worden wat je wilt, je kunt alles bereiken, je kunt alle problemen aan en je (realistische) dromen kunnen uitkomen, maar je moet wel de moed hebben ervoor te gaan. Als je het echt wilt, lukt het.”
“Van Branson kies ik voor ‘You don’t learn to walk by following rules. You learn by doing, and by falling over.’ In Nederland zeggen we dat je leert fietsen door vallen en opstaan. Ik heb in onze marketing-, media- en reclamebranche een broertje dood aan de zogenaamde goeroes die op dit moment precies weten wat je als bedrijf of marketeer moet doen. De vakbladen en -nieuwsbrieven staan er vol van. Natuurlijk, al doende leert men. Natuurlijk zijn er overeenkomsten in branches. Ik zie het meer dat die personen met hun alom wijsheid je met de fiets een duwtje geven, maar het echte fietsen en in de juiste richting blijven gaan? Dat kun je alleen zelf.
Elke dag leer je. En elke dag heb je de kans om op je gezicht te gaan. Nou en? Als je bewust, goed onderbouwd gekozen hebt voor die koers, dan ga je weer staan, onthoud je wat je hebt geleerd en ga je door. Het maakt je alleen maar scherper, beter en wijzer. Denk niet dat je datzelfde spelletje bij een andere baas, ander bedrijf of andere branche weer kunt doen. Uiteindelijk is alles anders. Dus boekjeswijsheden en uitgespelde regels… zodra ze op papier staan, zijn ze alweer verouderd.
Begrijp me niet verkeerd, ik zet me niet af tegen mensen met kennis, meningen of adviezen. Sterker nog, ik absorbeer adviezen en haal eruit wat erin zit, maar je moet ze wel zelf op de juiste manier toepassen als je vooruit wilt komen. Ik haal veel uit gesprekken met mensen uit het vak, maar zodra ze over hun kennis gaan pochen, haak ik af. Ik praat liever op een onderhoudende manier met mensen die niet dóen alsof ze het beter weten, maar het écht beter weten. Mensen uit de praktijk. Mensenmensen. Mensen met passie. Bescheidenheid siert de mens. Een mooie afsluiter.”