7x het effectieve effect van social influencers

YouTubers zijn de sterren van nu. Een aantal van hen heeft hun krachten gebundeld en het tijdschrift VEED opgericht. VEED is de ‘tv gids 2.0’ en gericht op YouTube, social media en streaming diensten en verschijnt 4 keer per jaar. De doelgroep bestaat uit lezers tussen de 9 en 15 jaar. In dit artikel laten we de makers van het magazine het woord over influencer marketing.

Dankzij YouTube explodeerde het potentiële bereik van online video. Marketeers mikten stuk voor stuk op een ‘viral’. Maar tegenwoordig weten diezelfde marketeers dat die miljoenen views helemaal niet per se nodig zijn. Het gaat niet meer om het aantal volgers dat je hebt, maar om je sociale bereik, om de social influencers op wie je meelift. Kwaliteit boven kwantiteit! Kortom: terwijl traditionele media hun oplages en kijkers zien dalen, stijgt het bereik van online video content juist enorm en is het – dankzij hun authentieke vorm van content – een van de snelst groeiende marketingkanalen.

Waarom social influencers interessant zijn voor bedrijven en waarom influencer marketing zo effectief is, verklaren we aan de hand van onderstaande 7 stappen.

1.) Doelgroep
Met de keuze voor een social influencer target je meteen de juiste doelgroep. YouTubers hebben veelal een duidelijk afgebakende doelgroep of onderwerp. Zo ga je veel gerichter te werk dan die eeuwige ‘boodschappers 20-49’. Met YouTuber ‘Gio’ mik je bijvoorbeeld op jonge jongens, maar dankzij zijn familiekanaal ‘De Latooys’ neem je dan ook stiekem de ouders mee.

2.) Vertrouwen
‘Wij van WC Eend adviseren WC Eend. Merken kunnen om het hardst roepen hoe perfect ze zijn, de jongere generatie trapt er niet meer in. Maar ze nemen wél veel van mensen aan die ze vertrouwen. Komt dezelfde boodschap uit de mond van een YouTuber, dan gaat het erin als zoete koek: “Mam, ik wil WC Eend in plaats van Glorix.” “Waarom, schat?” “Omdat Enzo Knol het ook gebruikt.” YouTubers worden door veel volgers als expert gezien, wat de aannamebereidheid nog meer verhoogt.

3.) Geloofwaardig
Kies de juiste social influencer. Ga niet alleen voor het bereik van het YouTube-kanaal, maar kijk of je boodschap bij hem of haar past. Komt het authentiek en geloofwaardig over? Een make-upmerk is misschien beter op zijn plek bij Joy van ‘Beautynezz’ dan in een video van ‘Gierige Gasten’. Terwijl een biermerk juist weer beter bij Gierige Gasten tot zijn recht komt. Ja, Joy is razend populair, maar amper veertien…

4.) Ambassadeurs
Social influencers zijn niet slechts het gezicht van een merk of campagne, maar sluiten zich als échte mensen aan. Ze zijn gepassioneerd met hun eigen merk bezig en daarom steeds vaker bereid mee te denken over hun rol in de campagne, want het moet zo dicht mogelijk bij hun eigen content liggen. Win-win: want ook de boodschap van de marketeer komt authentiek over.

5.) Bereik
Hoe verleidelijk het ook is om voor de grootste YouTubers te gaan, creëer je wellicht met een weloverwogen keuze voor de juiste social influencer relevantere engagement tussen je merk en (potentiële) consumenten. Overdaad schaadt: als je geen goede match bent met de grote YouTuber en zijn hoge bereik, kun je in al je grootheidswaanzin verloren gaan, binnen zijn of haar content. Beter is het om misschien te kijken naar een klik met een kleinere influencer, omdat zijn of haar doelgroep waardevol kan zijn vanwege een niche of directere en warmere link met de YouTuber. Het bereik is dan misschien minder groot, maar de impact is bij de kleinere influencers juist groter. Vergeet hier ook de prijs-kwaliteitverhouding niet…

6.) Crossmediaal
Social influencers zijn jong en gepassioneerd en duizenden volgers verslinden hun video waarin ze bijvoorbeeld slechts hun vakantiekoffer inpakken. Vaak hebben ze zelf nog geen benul van de enorme impact die ze hebben. Bovendien zijn ze niet alleen druk met hun YouTube-kanaal, maar ook met tweeten, appen, snapchatten, selfies schieten voor Instagram en ga zo maar door.

7.) Idolen van nu
Hingen tienerslaapkamers vroeger vol posters van idolen, waren agenda’s volgeplakt met kalverliefdes voor popsterren en kon je je lol niet op met het aanbod aan merchandise, YouTubers hebben nauwelijks merchandise. Terwijl ze heuse idolen zijn. Steeds meer YouTubers bieden meer voor hun fans dan alleen hun kanaal. De vijf jonge YouTubers Gio, Ties, Job, Shaquille en Rayan hebben de YouTubers Thumbs Up-agenda, Enzo Knol heeft een fanboek, MeisjeDjamila een zomerboek, Gio komt binnenkort ook samen met zijn familie met een boek van en over de Latooys en het magazine VEED biedt een podium voor YouTubers, net als de Hitkrant voor popsterren doet.

Wil je meer weten over VEED magazine? Ga dan voor meer informatie en advertentiemogelijkheden naar naar www.valuezipper.nl/veed of stuur een mail naar arnoud@valuezipper.nl.

VEED spreadVEED spread2