Zin & Talisman travel design

Een zakelijke relatie laten slagen is een kwestie van samenwerken

 

2019 is het jaar dat Talisman travel design en Zin elkaar ontmoetten. In een partnership zetten zij branded content, advertising, redactionele aandacht PR, nieuwsbrief en social in. Een media-mix die de basis moet leggen voor een langdurige relatie. Een succes als je er samen aan werkt.

Talisman travel design zocht naar een nieuwe partner om een langdurige relatie mee op te bouwen. Voor hun op maat gemaakte reizen wilden ze een specifiek publiek bereiken, dat ze konden ontzorgen: de reislustige 50+-er die wat meer te besteden heeft en bereid is alles uit handen te geven. Evelien Collier, Director of Marketing van Talisman travel design vertelt waarom Zin zo’n goede match is. “De formule van het blad en de doelgroep sluiten goed aan. Wij willen de lezers vertellen wie we zijn en toe kunnen lichten wat we doen.

Niet alleen waren we op zoek naar een partner voor de lange termijn, maar ook naar mogelijkheden om online en offline te combineren in een multimediaplan. Wat ook doorslaggevend is geweest is dat Zin open stond voor verschillende vormen en uitingen. Sommige media zijn heel star en strak; je kunt alleen adverteren of online banners plaatsen. Wij waren juist op zoek naar een samenwerking die verder gaat dan de reguliere advertentie of branded content. Zo kunnen we bij Zin meegaan in een van hun redactionele rubrieken en organiseren wij een individuele persreis voor Zin.”

Unieke redactionele aandacht

Evelien is als contactpersoon vanuit Talisman travel design nauw betrokken bij de samenwerking. “Voor de invulling van de artikelen hebben we onze contentkalender naast de redactionele planning van Zin gehouden. We hebben gekeken welke landen wij aan bod willen laten komen en wie van onze specialisten we daarbij een gezicht willen geven, aangezien onze reizigers direct met deze personen om tafel gaan. De hoofdredactie van Zin gaf aan naar welke landen hun voorkeur uitging voor artikelen in hun reissectie. Vervolgens zorgen wij dat onze branded content daar voldoende op aansluit en ook advertenties steken we daar specifiek op in.”

Dat Zin hun redactionele rubriek ‘Wereldreiziger’ beschikbaar stelt aan Talisman vindt Evelien vrij uniek. “De rubriek sluit perfect aan, en het is dan ook een logische invulling. Dat is precies waar ik naar op zoek ben in een contentsamenwerking. Je verbindt je daarmee aan elkaar, en bij de lezer wekt het extra vertrouwen dat we samen optrekken. Dat zijn belangrijke voorwaarden voor ons. Toch ben ik niet gewend dat titels hier voor open staan, en dat maakt Zin zo’n fijne partner.”

PR vs. branded content

Het reisverhaal dat voortkomt uit de persreis naar Myanmar en Thailand ziet ze meer als PR. “Omdat wij die reis faciliteren vind ik het belangrijk dat onze organisatie hier goed in naar voren komt. Het is het verhaal van de reis, maar ook dat van Talisman. Het werkt heel goed om dit op te volgen met een advertentie. Daarin kun je nooit je hele boodschap kwijt, maar die is dan in het verslag al verteld.

Wat branded content betreft ben ik bereid me meer aan te passen aan de redactionele formule van Zin en is de redactie leidend. In beide gevallen is het belangrijkste dat de lezer aan het einde van het artikel met ons op reis wil gaan.”

Pieken op het juiste moment

De jaarsamenwerking kent twee pieken, in het eerste en het laatste kwartaal. Evelien: “In januari blikt iedereen vooruit op de zomervakantie, en daar willen we bij zijn. In het laatste kwartaal begint het oriënteren op reizen voor het nieuwe jaar. In het tweede en derde kwartaal houden we wat zichtbaarheid, om niet af te vlakken wat we net hebben opgebouwd. Dat zou zonde zijn. Tussentijds houden we natuurlijk de actualiteit goed in de gaten. Zo halen we Sri Lanka bijvoorbeeld even uit de planning. Ook spelen we in op acties van partners, bijvoorbeeld kortingen op reis of verblijf.”

Bouwen aan een relatie

“Toenemend direct verkeer op de website is een meetbaar resultaat, daaraan zien we dat onze naamsbekendheid groeit”, antwoordt Evelien op de vraag wanneer deze campagne succesvol is. “Daarnaast zien we natuurlijk het aantal reisaanvragen of boekingen. Ook vragen we reizigers hoe ze bij ons terecht zijn gekomen. Als we dan wat vaker horen dat dat via een tijdschrift, of zelfs via Zin is, dan is dat natuurlijk een goede indicatie. Print is verder lastig meetbaar.

Als dit alles stijgt weten we dat we een goede mix hebben, die werkt. Pas aan het eind van het jaar kan ik daar echt iets over zeggen. Tot nu toe gaat het zoals ik had gehoopt. Als het zo blijft dat mensen ons herkennen en weten te vinden, proberen we de relatie die we nu opbouwen met Zin en hun doelgroep voort te zetten. Een langdurige samenwerking is wat dat betreft heel waardevol.”

Ben je ook op zoek naar een langdurige samenwerking, of wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact op met Account Manager Brand Solutions Ernst van Duin.

Contact opnemen

 

Tags: