Adverteerder: DFB Reizen
Titel: Zin
Middelen: magazine, website, nieuwsbrief, insert
Achtergrond
DFB Reizen is vakantiespecialist en biedt diverse vakantiehuizen, vakantieparken en hotels aan in Denemarken. In hun zoektocht naar geschikte alternatieven voor hun samenwerking met de Kampioen (ANWB) werd contact met Value Zipper opgenomen. Dit eerste contact kwam overigens tot stand via VisitDenmark, de partner waarmee DFB Reizen al jaren samenwerkt voor de promotie van Denemarken. De match met Zin was gezien de beoogde doelgroep van deze campagne (stellen van 45+) al snel gemaakt. Tijdens het kennismakingsgesprek met Zin was DFB Reizen met name positief verrast door het commerciële meedenken van de redactie. Hoewel redacteuren altijd de vrijheid hebben om te schrijven wat ze willen, mits in lijn met de redactionele formule van het magazine, kunnen zaken als het hoofd en de subonderwerpen worden aangedragen door de adverteerder. Daarnaast wordt bij reisbestemmingen altijd gekeken of er een combinatie met een lezersreis te maken valt. Dit wordt ook door de lezer erg gewaardeerd. Tot slot vertalen we de content waar mogelijk altijd door naar de digitale kanalen van Zin.
Doel
Het doel van deze campagne is om de doelgroep (gezinnen van 45+) bekender te maken met Denemarken en te laten zien wat het land qua natuur, stranden en steden te bieden heeft. Daarbij was extra aandacht voor Aarhus, culturele hoofdstad van Europa gewenst. Een ander doel van de campagne is om de verkoop van rondreizen te stimuleren.
De samenwerking is prima verlopen. Vooral het contact met de redactie over de artikelen was uitstekend. Er werd vanuit commercieel oogpunt meegedacht zonder de redactionele vrijheid uit het oog te verliezen. Het eerste artikel is vanuit bureauredactie geschreven wat meer voorbereiding en overleg behoeft. Dit is echter uitstekend verlopen. Vanuit de redactie werden ideeën aangedragen en hierop konden wij inspringen met informatie en tips. Het resultaat was alsof Sandra de reis zelf gemaakt had. Zeer knap! Het voorstel vanuit de redactie om een Nederlandse ‘local’ in te zetten heeft een leuke twist aan het verhaal gegeven. Een pluim voor Sandra voor het commercieel meedenken!
– Marlous Lub, Sales en Marketing Manager DFB Reizen
Uitwerking
Om de boodschap zo goed mogelijk over te brengen is in de uitwerking van deze campagne gekozen voor de combinatie van print en online. In het maartnummer van Zin werd een vier pagina tellend verhaal opgenomen waarin de redactie de lezer meeneemt in een rondreis langs de mooiste en meest verrassende plekken van Denemarken. Dit verhaal werd doorvertaald naar een online artikel op zin.nl en opgenomen in de e-mailnieuwsbrief.
Om de lezer te blijven prikkelen is er bij het april nummer van Zin een brochure over hotel rondreizen door Denemarken meegestuurd en is in de mei editie een verhaal gepubliceerd waarin ‘local’ Jantien Luttikhuizen de lezer meeneemt door Aarhus en insidertips geeft over waar je de lekkerste koffie kunt halen, je het beste kunt uitgaan en waar de meest indrukwekkende musea zich bevinden. Om de lezer zelf de kans te geven om Denemarken te ontdekken, werd aan dit verhaal een lezersaanbieding gekoppeld. Ook deze is weer online doorvertaald.
De samenwerking met Dansk.nl verliep buitengewoon prettig. Marlous stond open voor suggesties, was heel helder en vlot in haar communicatie, leverde alles op tijd aan en dat maakte het makkelijk om een goede productie te kunnen maken. Er werd uitstekende basiscontent aangeleverd, zowel qua tekst als beeld, fijn!. Kortom: een bijzonder plezierige samenwerking met Marlous/Dansk.nl, met een mooi eindresultaat!
– Sandra Kottman, Eindredacteur Zin