Barbara van Erp (hoofdredacteur van Saar) spreekt zich uit over een gemiste kans in medialand en pleit voor meer aandacht voor de 50+ vrouw
Door Barbara van Erp
Stereotype
25-49 jaar. Dat is de grootste targetgroep van de adverteerder. Wie dat ooit bedacht heeft, weet geen mens meer, maar het komt op mij net zo retro over als een stockfoto van een gelukkig gezinnetje waarin iedereen blond haar heeft en waarin de moeder de maaltijd serveert.
Ga met je tijd mee, zou ik willen zeggen tegen elk merk dat daar nog mee aan durft te komen. Goddank gebeurt dat ook. Dat stereotype beeld als uit de Truman show zie je niet vaak meer voorbijkomen.
Blinde vlek
Maar in de wereld van de doelgroepen zit nog weinig beweging. 25-49 jaar is wat de klok slaat. Jonge gezinnen, die groots inslaan in de supermarkten en de hele dag wasjes draaien, ja ik geloof wel dat die massaal pindakaas en billendoekjes kopen. Blijf je met die producten graag richten op 25-49, ik denk dat je goed zit.
Groeikans
Maar verder? De oplettende lezer begrijpt al waar ik naartoe wil: de helft van Nederland is 50+. Wie is er vergeten de knoppen van de doelgroepen daarop aan te passen? Zijn je ontbijtgranen nu nog gezonder? Bevat je kwark nu nog meer proteïne? Is je havermelk nu nog schuimender? Is je telefoon nu nog duurzamer? Je ovens nu nog beter? Je lampen nu nog beter met de app te besturen?
Joh, vergeet de millennials en de Gen Z, weet je wie dat leuk vinden? De 50plussers. Ja, dit zijn allemaal kwaliteiten waar de 50+ doelgroep mega op gaat aanslaan. Maar vraag het als merk aan je mediabureau, en die vraagt het aan de computer dan is het: ‘Computer says no’.
Moed
Moed, dat is wat er dan voor nodig is om bij Saar Magazine te adverteren. Gelukkig zijn er best veel moedige mensen, ook bij adverteerders en mediabureaus. Tegen de stroom in weten die ons, steeds meer, te vinden. Ze negeren het mainstreamadvies en volgens hun eigen neus. En dan mogen wij ze helpen, met onze kennis, onze tone of voice, en ons bereik in de 50+ doelgroep.
Hulde dus aan merken als o.a. Interpolis, Trekpleister, Oslo Skin Lab, Vicky, Toegift.nl, Buro Scanbrit, SRC Reizen, Nordic, Germany, Oxfam Novib, Safe House en vele anderen met wie we de afgelopen tijd succesvolle campagnes hebben gedraaid.
Een beetje gek moet je wel zijn, om uit het keurslijf van de 25-49 te durven springen, maar het is inmiddels nog gekker om het niet te doen.
Meer weten?
Ben je adverteerder? De Saarlezeres heeft smaak, geld, tijd en interesse in jouw product.
Adverteren in ons magazine, op social of online? Neem contact op met Patrick van Hooy via patrick@valuezipper.nl of 06‑27075609.
Zie hier de verschijningsplanning van Saar in 2025.