Waar moet je als marketeer op letten als je je merk verbindt aan een evenement?

Events zijn steeds vaker onderdeel van het marketingplan. Bedrijven koppelen hun merk aan een event. Maar waarom is eventmarketing zo interessant?
Het opbouwen van je merk gaat niet vanzelf. Het gaat in eerste instantie over verhalen vertellen, over het verbinden van mensen en jouw merk (Cunningham, 2018). Events hebben een grote impact op merkontwikkeling. Het bereik van een event is weliswaar beperkter dan andere media, maar door de persoonlijke ontmoeting ligt de waardering onder de doelgroep een stuk hoger, dan bijvoorbeeld bij een ‘gewone reclame’. Live communicatie ís krachtig.

Event als medium
We leven momenteel in een tijdperk vol technologische ontwikkelingen, en hierdoor zijn er steeds meer manieren hoe we met elkaar kunnen communiceren. Maar ooit begon het met face-to-face contact, en wat blijkt: dit is nog steeds hét ultieme medium voor communicatie. Dit komt omdat het ons ‘echt’ verbindt en we zo onze belevenissen met elkaar kunnen delen. De ‘live’ beleving is een officieel medium geworden.

Ook bedrijven willen steeds vaker en meer in persoonlijk contact komen met hun klanten. Om voor hen ervaringen te creëren, die zich uiteindelijk ontwikkelen tot langdurige en betekenisvolle relaties met het merk. Een effectieve live-ervaring op een event kan jouw naamsbekendheid vergroten en imago versterken (Cunningham, 2018).

Verbinden merk en doelgroep
Een event is de uitgelezen kans om echt in contact te komen met je doelgroep en zo deze mensen sterker te binden aan je merk. Je laat je doelgroep kennismaken met je merk, product en/of dienst. Dit een-op-een contact heeft een positief effect. Je kan namelijk laten zien wat je doet, waar je merk voor staat, en wat voor waarde je product of dienst biedt. Je geeft ze informatie, maar daarnaast is het vooral de kracht om een unieke beleving te bieden. Laat je doelgroep bijvoorbeeld je product testen, zodat ze meteen weten hoe het werkt. Een extra voordeel hierbij; je hoort meteen wat zij ervan vinden.

Merkherinnering
Mensen gaan niet zomaar naar een event; ze gaan ernaartoe om plezier te hebben. Ze staan open voor nieuwe belevenissen en zijn bereid om (gratis) dingen uit te proberen. Maar hoe trek je de mensen naar je toe? Natuurlijk door op te vallen, dus wees zichtbaar en verleid je doelgroep! Zorg dat je iets te bieden hebt. Want als je relevant voor je doelgroep bent en ze geïnteresseerd zijn, dan zullen ze deze ervaring onthouden en is de kans groot dat ze na afloop over je merk praten. Dit vergroot uiteindelijk de kans op aankoop.

Maar voordat je je merk aan een evenement verbindt, waar moet je als marketeer precies op letten? We vroegen het aan 3 eventorganisatoren, Niels Houtepen (Tribe Company), Diederick Camphuysen (TIG Sports) en Henk Witteveen (Boothstock).
Niels: “Beantwoord eerst de volgende vragen. Past het evenement bij het merk en bij de doelgroep? Is er een logische match? Stel daarnaast voor jezelf vast wat de ROI moet zijn. Wil je activeren? Is branding belangrijk? Is het merk/product al bekend of is de aanleiding juist de kennismaking met het publiek? Door scherp te hebben wat je uit de samenwerking wil halen kun je het partnership op een juiste manier invullen en activeren.”

Diederick: “Als marketeer wil je je marketing- en communicatiedoelstellingen realiseren. Dit doe je bij events door aandacht te besteden aan de drie R’s: reputatie van je bedrijf, relatie met je klanten en het bevorderen van het ruilproces.”

Henk: “Probeer vooral relevant te zijn. Denk als marketeer niet zelf dat je weet wat er speelt, maar werk samen met mensen uit de doelgroep. Daarnaast is het belangrijk om niet te hard en te vaak te schreeuwen. Een keer goed fluisteren heeft vaak meer impact. Hierdoor is logo bigger niet altijd nodig.”

Met impactvolle live campagnes verrijk je het event en de beleving van de bezoeker. – Niels Houtepen

Waarom is eventsponsoring interessant voor merken?
Niels: “Wil je op een relevante en verrassende manier zichtbaar zijn binnen je doelgroep? Dan is de uitdaging om je missie en visie te vertalen naar een unieke ervaring om je doelgroep/klanten te inspireren. Wij geloven niet meer in het traditionele model van (event-)sponsoring maar veel meer in partnerships, waar je meer naar de inhoud kijkt om om de verbinding met je doelgroep te maken. Met impactvolle live campagnes verrijk je het event en de beleving van de bezoeker.”

Diederick: “Als je kijkt naar de reputatie van je bedrijf dan zijn events goed voor je naam- en propositiebekendheid. Je krijgt vrije publiciteit, en daarbij is storytelling erg waardevol. Maak bijvoorbeeld gebruik van de verhalen van topsporters om je eigen merken te versterken. Verder zorgen events voor het opbouwen van exclusieve relaties onder klanten en prospects.”

Henk: “Events zijn een uitstekende manier om tasting aan beleving te koppelen. Maak jezelf 3d en zie wat er gebeurt. Eigenlijk is een festival een klein laboratoriumachtige samenleving. Bedenk vooraf goed hoe je in contact komt met je doelgroep en hoe ze uiteindelijk je product gaan bestellen. Geef ze bijvoorbeeld een voucher mee, zodat ze je na het event weten te vinden en je product kunnen bestellen.”

Welke cases van jullie zijn geslaagd?
Niels: “Met de Hartstichting zijn wij een samenwerking aangegaan voor strandfestival ZAND waarbij we een Escape Room hebben gemaakt. Hierin moest je in zes minuten een opdracht zien te volbrengen: namelijk een virtuele DJ redden. Deze zes minuten staan voor de periode waarin je het verschil moet maken in het echte leven wanneer iemand een hartaanval krijgt.”

Diederick: “In samenwerking met DELA organiseerden wij het DELA EK Beach Open 2018. Het beeld dat DELA wilde creëren is ‘DELA als partner van het leven’ (in tegenstelling tot dood). Ze wilde hiermee de reputatie versterken. En door verzekeraars en klanten uit te nodigen bouwde DELA relaties op.”

Henk: “Voor Axe hadden we een nieuwe deo geïntroduceerd waar we van tevoren de nieuwe geur gekoppeld hadden aan het feest (Pulse). De muziek die onder de uiteindelijke commercial werd gebruikt, gebruikten we ook onder de promo voor het feest. Om het plaatje compleet te maken kregen de bezoekers na afloop van het feest een sample mee gesponsord door AXE. En de dag erna kwam de commerciële campagne uit.”

Eventmarketing iets voor jouw merk?
Value Zipper vertegenwoordigt ook events, waaronder Strandfestival ZAND van Tribe Company. Wil je jouw merk aan een event koppelen? We denken graag met je mee wat past bij jouw doelstellingen. Meer weten? Neem contact met ons op!


Over Tribe:
Tribe Company is een full-service evenementenbureau dat gespecialiseerd is in het bedenken en creëren van concepten en evenementen. In eigen beheer of in opdracht van merken. Tribe Company is in Nederland actief op het gebied van het organiseren en produceren van evenementen zoals De Vrienden van Amstel LIVE!, Strandfestival ZAND, Let’s Dance, ING BusinessBoost Live, Red Bull BC One en het Holland Heineken House.

Over TIG:
Het Amsterdamse sportmarketingbureau TIG Sports is gespecialiseerd in het creëren, vernieuwen en organiseren van grootschalige internationale sportevenementen in Nederland. TIG organiseerde in 2017 12 zomer- en wintersportevenementen variërend van het KLM Open tot en met het WK Shorttrack. 

Over Boothstock:
Boothstock is hét festival voor danceliefhebbers. Van house tot techno, en van hiphop tot R&B.