Het was weer erg leuk om te jureren voor de Content Marketing The Awards (CMTA 2024).
Dit keer de categorieën ‘Content Marketing Campagne’, ‘Non-Profit Content Marketing Programma’ en ‘Vernieuwing met AI‘. Samen met mede-juryleden zoals Britt Hogenhuis, Mark van Mierlo, Vincent Bakker, Erica Meijer en voorzitter Sanne Demir zag ik veel mooie cases voorbij komen.
Erg inspirerend en daarom deel ik hier de winnaars, inclusief per case het juryrapport én een link naar meer informatie.
Veel leesplezier!
Patrick van Hooy
CONTENT MARKETING CAMPAGNE
🏆 Goud: ‘ModTheVeg’ – Knorr (door The Invaders)
Dit alles begon met een even simpel als scherp gevonden inzicht dat producten als ‘vlees’ en ‘pizza’ een hogere HP score kende als de gezonde producten. Geen wonder dat de doelgroep ongezonde producten in real life ook hoger waardeert. Door deze case veranderde dat en inmiddels kent Groente binnen Minecraft dezelfde HP waarden. Maar dat was zeker niet het enige succes. De resultaten van deze case zijn gekmakend goed.
🥈 Zilver: ‘Huidkankerpreventie campagne 2024’ – Zilveren Kruis (door Natwerk)
Een case die de jury deed stralen. Deze case was letterlijk spot on. Met het plaatsen van fysieke zonnecrème punten brachten de makers het aloude adagium: op de juiste plaats, op het juiste moment je doelgroep benaderen in de praktijk. En behalve fysieke aanwezigheid wisten de makers een zee van content uit te smeren over een groot aantal relevante kanalen.
En met succes. Waar de jury bij diverse cases echte gedragsverandering miste was dat effect bij deze case overduidelijk. Extra punten voor Zilveren Kruis die, in een voor zorgverzekeraars Off season periode, durfde te investeren en Huidkankerpreventie op de kaart zette.
🥉 Brons: ‘Bedenk een nieuwe buur voor Donald Duck’ – (door DPG Media)
Velen van ons zullen nog stiekem bij de tandarts een Donald Duckie openslaan. Even terugdenkend aan de tijd dat je niet kon wachten dat het weekblad op de mat viel. Om deze vervolgens in je pyjama met de duim in de mond te lezen. Het geeft maar aan dat Donald Duck al generaties lezers weet te binden. Zie dan nog maar eens te verrassen. Laat dat maar aan Donald Duck over. De resultaten tonen aan de Huizencrisis ook in Duckstad is toegeslagen. Vele duizenden reacties ontving de redactie in hun zoektocht naar een nieuwe buurman voor Donald Duck. Waar je als lezer normaal gesproken wordt meegenomen in de wereld van deze eend, kreeg deze nu een unieke kans om zijn eigen wereld naar die van Donald Duck te brengen. Ondanks een minimaal budget ontstak de PR storm al voor de lancering. Het laat maar zien dat de makers van Donald Duck als geen ander de wereld van jong en oud heel goed begrijpen.
NON-PROFIT CONTENT MARKETING PROGRAMMA
🏆 Goud: ‘Laten we het eens over BHMK hebben’ – Bevolkingsonderzoek Nederland, RIVM en KWF (door Unlike)
In een tijd waarin we als samenleving ogenschijnlijk steeds verder van elkaar af komen te staan wisten de makers van deze case mensen juist te verbinden. Over een onderwerp waar schaamte de grote drempel voor het gesprek is bracht deze case vrouwen bij elkaar. Ze deelden hun angsten en zorgen en moedigden elkaar aan. En met succes. Het aantal ingestuurde zelftesten steeg overtuigend. Daarmee kan deze case letterlijk levensreddend zijn geweest. De jury was overtuigd en kijkt uit naar de volgende stap, Laten we het eens over Baarmoederhalskanker hebben, het helpt.
🥈 Zilver: ‘Vind je lichtpuntje en durf te hopen’ – SIRE (door N=5)
Dat er zoveel makers en BN’ers belangeloos wilden meewerken aan campagne geeft hoop. En dat is precies wat deze campagne voor ogen had. De maatschappij hoop bieden in onzekere tijden. Een prachtige serie waar de kwaliteit van afdruipt vol inspirerende verhalen van Nederlanders.
🥉 Brons: ‘Operation Aorta’ – Sanquin (door The Invaders)
Het gekozen middel is recht in het hart van de doelgroep. Chapeau voor deze gedurfde keuze. Bovendien zijn de makers zijn niet in de val getrapt om sterk op de inhoud te gaan. Ze zijn dicht bij de wetmatigheden van het gekozen middel gebleven: gaming is fun. Hierdoor wisten ze de doelgroep actief te betrekken bij een onderwerp wat niet bepaald top of mind is bij ze. Met extra investeringen in zichtbaarheid voorziet de jury kansen voor nog grotere impact. De jury doneert met trots de bronzen award aan Sanquin en The Invaders.
VERNIEUWING MET AI
🏆 Goud: ‘AI in de mix’ – De Kuyper (door Somention)
Deze case laat op indrukwekkende wijze zien hoe AI niet alleen als kostenefficiënte tool, maar ook als middel voor kwaliteitsverhoging kan dienen – een perfecte combinatie van beide meerwaarden. Door AI slim in te zetten voor zowel proces als creatie en te focussen op relevante storytelling, werd de positionering krachtig versterkt. Een inspirerend en gouden voorbeeld waar velen van kunnen leren!
🥈 Zilver: ‘De AI M100’ – (door Fightclub)
Hoe zorg je in één keer voor maximale top-of-mind bekendheid bij je primaire doelgroep? Deze case kapitaliseert op briljante wijze op menselijke drijfveren als ambitie en ijdelheid. Een meesterlijk staaltje guerrilla contentmarketing, waarin creativiteit en technologie centraal staan en de kernwaarden van het bedrijf perfect weerspiegelen. De gedurfde, precies getimede aanpak en de uitzonderlijke creativiteit verdienen lof en wordt door de jury niet minder bekroond dan met een gouden award.
🥉 Brons: ‘A(LD)I’ – ALDI (door Joe Public)
Strategisch gekozen vanuit de merkwaarden en -belofte als prijsvechter, zet deze case AI in als spraakmakende hoofrolspeler. De slimme distributie en nieuwswaarde zorgen voor een enorm bereik met zowel positieve als kritische reacties. De jury waardeert het getoonde lef en bekroont deze case met een bronzen award.
Een overzicht van alle genomineerde cases voor Content Marketing The Awards 2024 vind je hier. Bas Vlugt en Marketing Report; dank voor de uitnodiging en toporganisatie!