Een terugblik op branded content in 2021

Ook in 2021 speelde COVID-19 een belangrijke rol in ons dagelijkse leven. Wij vroegen een aantal experts hoe zij terugkijken op dit jaar, speelde corona nog een rol en wat is hen opgevallen?

Willem-Albert Bol (CEO, Abovo Maxlead)

‘Branded content is gelukkig volwassen geworden en ook in de crisis rond de pandemie niet verdwenen. Wel kan je bij veel klanten zien dat het niet grootste prioriteit had. Dat is zonde en een gemiste kans.

Probleem die veel branded content heeft, is dat het wordt ingezet als verdieping van het merk. Dat is zeker een relevante rol die branded content kan spelen. Maar nog meer dan merk verdiepend, kan het ook aanjager zijn van sales en conversie. Vind via branded content juiste doelgroep.

Via contact met content kunnen mensen hun interesse kenbaar maken. Dan kan je relevant aanbod geven alleen aan die personen die ook echt ervoor in de markt zijn. Contentmarketing is echt ook relevant in de wereld van performance marketing. Een onderschatte rol die branded content nog veel meer ruimte voor groei geeft.’

Terri Bos (Branded Content Director, Havas Media)

‘Waarbij we in 2020 zagen dat er een afwachtende houding was ten opzichte van Branded Content door Covid en er veel gecanceld werd of concepten een andere vorm moesten aannemen, zagen we in 2021 een stijging in de Branded Content samenwerkingen met onze klanten en daarbij nieuwe vormen van creativiteit ontstaan.

Doordat er zoveel behoefte is/was aan verbinding, zien we dat Branded Content bij uitsteek de manier is om merken toegankelijker te maken voor de consument en zo die verbinding op te zoeken.’

Luka Cappetti (Content & Partnerships Manager, Initiative)

‘Nu de kosten van bijvoorbeeld TV erg aan het stijgen zijn, zien we dat spot inkoop op TV voor niet alle adverteerders haalbaar is. Hierdoor worden branded content oplossingen voor bijvoorbeeld op TV steeds relevanter. Bij Initiative zien we ook een toename in de aanvragen voor branded content. Het is een manier om je te onderscheiden en de doelgroep op een relevante manier te bereiken.’

Eline Akkermans (Media Consultant, Match My Brand)

‘Branded content is naar mijn mening een uitstekend middel om een boodschap over te brengen zolang dit wel op de juiste manier gedaan wordt.

Een merk moet absoluut een geloofwaardig verhaal vertellen, want anders dan ‘val je door de mand’. Vooral de jongere consument kijkt op een andere manier naar advertenties en met de enorm snelle veranderingen in de wereld op het gebied van content moet je als merk wel bij blijven.

Video speelt een veel belangrijkere rol en dat is te zien aan de stijging in streamingplatformen, maar ook podcasts zijn veel populairder geworden dit jaar.

Persoonlijk vind ik TikTok de beste vorm van branded content. Dit platform heeft in 2021 naar mijn mening de grootste groei doorgemaakt. Ik heb gezien dat kleine adverteerders met minder marketingbudget enorm gegroeid zijn door het inspelen op de markt met videocontent op TikTok.’