Per 1 januari 2018 gaat delicious. hoofdredacteur Makkie Mulder met pensioen. Haar opvolgster Maureen Belderink staat in de startblokken om het stokje over te nemen. Met Value Zipper deelt ze haar plannen voor komend jaar.
“Ik ben al mijn hele leven met eten bezig”, zo verklaart de aankomend hoofdredacteur haar link met delicious. “Ik ben erg geïnteresseerd in koken, voeding en culinaire zaken. Aan het begin van mijn werkende leven was ik al actief als culinair journalist voor onder andere Volkskrant Magazine en Esquire.”
De meeste ervaring deed ze echter op bij Sanoma, waar ze tien jaar bij Libelle werkte als chef redactie en adjunct hoofdredacteur. “De overgang van een blad maken naar merk-denken heb ik daar onder de knie gekregen. Van zorgen dat de bladformule goed bewaakt wordt, tot het bedenken van nieuwe concepten. Een mediamerk laten groeien is net als een goed huwelijk: een mix tussen vertrouwdheid en verwondering, waarbij voor mij het accent ligt op de verwondering. Steeds nieuwe dingen doen, mensen blijven verrassen, het merk laten sprankelen zodat je gebruikers een beetje meesprankelen.”
Wat zijn je plannen met delicious.?
“De online doorvertaling van het merk sterker maken en het merk op andere platforms laten groeien. In mijn laatste periode bij Libelle heb ik me helemaal gericht op het transformeren van het online platform van Libelle naar Libelle Daily. Daarna was ik voor Sanoma hoofdredacteur van het samen met Unilever ontwikkelde online foodplatform cookloveshare.nl. De content-strategie maakten we helemaal om de customer journey heen, om alle touch points met onze gebruikers optimaal te maken. Met die ervaring vertrouw ik erop delicious. ook te kunnen laten groeien.”
Wat is daarbij je uitdaging?
“Het bereiken van het deel van een nieuwe doelgroep, die vooral online is. Drukbezette ouders, millennials, allerlei mensen die geen 4 voor 5 euro varkensschnitzels met boontjes en instant aardappelpuree willen eten, maar iets wat origineler is. Echt lekker, maar liever niet al te ingewikkeld. Lekker koken op de delicious.-manier toegankelijk maken, dat is mijn missie. En we hebben genoeg voor ze: het blad, online, de boeken én de producten natuurlijk. Ik denk dat we duidelijk kunnen vertellen dat je bij ons niet per se uren in de keuken hoeft te staan. Dat lekker koken niet ingewikkeld hoeft te zijn.”
Waar zie je mogelijkheden voor delicious. wat adverteerders betreft?
“Wij groeien sterk in branded content en dat is logisch. Food is zo’n dankbaar domein om op een natuurlijke manier samen te werken en lekkere en goede dingen te maken die waardevol zijn voor je gebruiker. Je wordt steeds meer partners. Je gaat bij elkaar zitten en kijkt: Waar heb ik behoefte aan? Waar heb jij behoefte aan? Waar overlappen we? Dáár gaat het gebeuren! Het wordt pas echt interessant als je dat kunt bestendigen, dus door naast de incidentele ook langdurige samenwerkingen aan te gaan. Als je een gezamenlijke missie hebt en de tijd neemt om die echt uit te bouwen, heb je gewoon meer impact.”
Kun je daar een concreet voorbeeld van noemen?
“Video gaat daar zeker een rol in spelen. We hebben geïnvesteerd in een aantal duidelijke redactionele formats, die onze adverteerders interessant vinden. Dat wil ik verder uitbouwen. Het ziet er goed en smaakvol uit, zonder dat het te simpel of te high-end wordt. Wij doen bijvoorbeeld niet ‘How-to’ schil ik een aardappel?’, maar wel ‘How-to’ bak je een visje op de huid met een lekker krokant korstje?’. Toegankelijk en eenvoudig, maar nét iets ambitieuzer dan je vis voorgepaneerd kopen.”
Wat zijn je verwachtingen voor 2018?
“Dat we online sterk zullen groeien. Op allerlei manieren. Lekker aan de knoppen draaien, zeg maar. En er zijn maar drie dingen belangrijk: data, data en data. Daarmee kun je zoveel. Segmenteren met nieuwsbrieven bijvoorbeeld. Dat is zo oud als de weg naar Silicon Valley, maar delicious. doet het nog niet. Terwijl het natuurlijk een no-brainer is dat de vegetariër geen vleesrecepten wil en de Heel Holland Bakt kijker blij wordt van bakrecepten en -tips. Adverteerders liften daar ook op mee. De nieuwsbrief zit tussen het kwalitatieve bereik dat je met je blad hebt en het vluchtige contact in iemands tijdlijn. Mensen hebben zich opgegeven voor je nieuwsbrief en klikken bewust omdat iets ze interesseert. Op dat moment heb je een-op-een contact dat zeer kwalitatief is. Het maakt dan niet uit of het branded of non-branded content is.”
Maakt de lezer dat onderscheid ook niet?
“De moderne mens wordt dagelijks overladen met zo’n 5000 commerciële boodschappen. Er zijn er maar een stuk of tien uit al die duizenden die daadwerkelijk impact hebben. Zolang het goede informatie is, die voor mij interessant is, maakt het niet uit wie de afzender is, mits je daar maar duidelijk over bent.”
En hoe ga je mensen verrassen met het merk delicious.?
“Je gaat uit van je eigen kracht: waar zijn wij goed in? In smaakvolle recepten maken en mensen bijeenbrengen die blij worden van eten. Wat kun je daar nog meer mee dan een blad en kookboeken maken? Culinaire producten ontwikkelen bijvoorbeeld. Die liggen inmiddels bij AH in het schap, in onze eigen online shop, en in de fysieke delicious.shops in alle filialen van Hudson’s Bay. Ik denk dat we ons daar in 2018 flink op gaan richten. Een droom is natuurlijk een eigen restaurant. Of een paar pop-ups. Of een verse productlijn, een food event, een tv-show; het kan van alles worden. Zo lang het maar over lekker en goed eten gaat!”
Wil je op de hoogte blijven van al het lekkers dat Maureen gaat delen? Volg haar op Instagram!