Reiken naar sterren

Inspiratie is voor ons werk ontzettend belangrijk. Het verrast en verruimt je blik op het vak. We zijn dan ook altijd nieuwsgierig naar waar onze vakgenoten hun inspiratie vandaan halen. Deze maand Mathieu Veldhuijzen, Business Director van InSites Consulting.

When you reach for the stars, you may not quite get one, but you won’t come up with a handful of mud either.

Deze quote van Leo Burnett stond in een stilistische advertentie in, naar ik meen, MarketingTribune. Ik was net met mijn eerste baan begonnen en nam alles als een spons op. Het was een advertentie van een reclamebureau, maar voor mij was het allerminst gebakken lucht om gebakken lucht te verkopen; het intrigeerde me. Zoals zovelen was ook ik zoekende naar een eigen identiteit in een nieuwe context die werk heet. Ik merkte bij mezelf een drang om me te blijven ontwikkelen, steeds beter te worden. Deze quote paste hierbij, het betekende voor mij mezelf uitdagen, niet te berusten in middelmatigheid, ervoor gaan. En dat heb ik ook gedaan. Ik ben erachter gekomen dat deze quote niet tot de makkelijke weg leidt en misschien zit daar ook wel de learning in. Als je jezelf blijft uitdagen, haal je meer uit jezelf en uit je leven.

Ik ben in mijn carrière vaker uit de comfortzone gestapt en heb mezelf opnieuw uitgevonden in een nieuwe branche, in een nieuwe job en dat heeft me veel gebracht. Ik bleef ontwikkelen en tijdens deze reis ging ik bij een reclamebureau werken, het reclamebureau van Leo Burnett. Het leven zit vol synchroniciteit. Reclame was uiteindelijk niet wat ik ervan verwachtte en ik besloot om mijn baan op te zeggen. Ik nam een sabbatical van een jaar om mezelf opnieuw uit te vinden. Ik raad het iedereen aan om dat een keer in je leven te doen. Een reis was onderdeel die sabbatical, om dichter bij de sterren te komen. Letterlijk, door een tocht door het Himalayagebergte te maken naar 5500 meter hoogte. Ik geloofde dat ik het kon: ongeoefend 300 kilometer gaan hiken. Het was zwaar en ijzig koud ’s nachts, maar ik heb nog nooit zoveel sterren gezien en ik was er nog nooit zo dichtbij geweest.

Inmiddels ben ik alweer een jaar aan de slag. Ik adviseer bedrijven op basis van wat consumenten vinden, voelen, denken en doen. De quote betekent voor mij het denken in mogelijkheden en kansen, in plaats van onmogelijkheden en beren op de weg. Laatst gaf ik een presentatie aan het hele bureau. Een kwartier voordat ik op moest, hoorde ik mensen in de zaal praten in onmogelijkheden. Ik heb nog snel een slide toegevoegd met de advertentie van Leo Burnett en een verhaal erbij waarom het wél kan lukken.”