Knipmode en Knippie in de spotlight

Wie denkt dat zelfmaakmode ouderwets is, heeft het mis. Sterker nog, het is razend populair! En dat is bij Knipmode en Knippie goed te merken. Hier werken mensen die passie hebben voor zelfmaakmode en dat stralen ze uit, ook in de bladen die ze maken. Daarom zetten we ze deze maand graag in de spotlight.

Knipmode is hét Nederlandse merk op op het gebied van zelfmaakmode. Al sinds 1969 verschijnt Knipmode elke maand voor beginnende en gevorderde naaisters. De doelgroep ligt tussen de 35-65 jaar. Het grootste deel van de lezersgroep bestaat uit creatieve vrouwen die plezier hebben in het maken van kleding, een persoonlijke touch aan geven en op zoek zijn naar de ultieme pasvorm. Deze vrouw is bovendien bovengemiddeld geïnteresseerd in koken, bakken, woonideeën, tuinieren en do-it-yourself.

Knippie is het kleine zusje van Knipmode, met zelfmaakmode voor baby’s, peuters, kleuters en tieners. De doelgroep van Knippie ligt tussen de 25-55 jaar.

Elke maand stijgt de oplage van Knipmode en Knippie, maar ook de abonnementenoplage wordt elke maand groter. De Knipmode abonneestand stond in maart 2015 nog op 14.334. Vandaag de dag in 2016 staat deze op 19.407 en Knipmode is goed voor een totale oplage van 67.500. De oplage van Knippie vertoont ook een stijgende lijn en staat nu op 36.000.

Knippie1

Knipmode en Knippie groeien ook online sterk. Op de website worden onder meer stoffen en patronen verkocht. Via Facebook, Instagram en YouTube wordt Knipmode steeds sterker zichtbaar. Een voorbeeld is de telkens nieuwe, unieke videocontent die wordt aangeboden in samenwerking met verschillende merken.

Een ander voorbeeld is de succesvolle online naaiwedstrijd – Knipster – die Knipmode samen met sponsoren georganiseerd heeft. Hierbij is de doelgroep op verschillende manieren bereikt. In het blad is de wedstrijd aangekondigd. Na het kiezen van 7 deelnemende Knipsters werd er elke week een opdracht online gezet, gekoppeld aan een modethema. De Knipsters maakten tijdens de wedstrijd hun eigen videodagboeken. Via de website kon er gestemd worden op de favoriete Knipster. Iedere week brachten meer dan 3000 mensen hun stem uit. Vrijdag 29 april vond de live finale plaats op het Stoffenspektakel in de Brabanthallen onder leiding van presentator Janice Bosmans.

knip1

Een enthousiast publiek heeft de Knipster op de voet gevolgd. In de wedstrijdperiode zijn het aantal unieke bezoekers gestegen met 40% naar 70.000. De wedstrijd kwam – net zoals het format ‘Door het oog van de Naald’, op tv.

Knipmode en Knippie hebben veel voordelen voor adverteerders. De bladen zijn bewaarexemplaren; omdat de patroonbladen meerdere keren gebruikt worden, liggen ze bij de meeste lezeressen netjes in de kast. Jaren later wordt een advertentie nog steeds gezien. Eigenlijk kunnen allerlei bedrijven adverteren in Knipmode en Knippie. Naast naai-gerelateerde spullen zijn thema’s als eten, knutselen, wonen en reizen passend bij de doelgroep.
Wil jij uitvinden welke mogelijkheden en voordelen er voor jou zijn bij het adverteren in Knipmode en/of Knippie? Neem dan contact op met Nina Westerhof: nina@valuezipper.nl