Generatie E: 50+ en modernisering

Vergeet Snapchat, vergeet TikTok. Tenminste, als je het over de Elastieken Generatie hebt. Zo rekbaar zij ze nou ook weer niet. Whatsapp? Natuurlijk! Instagram? Steeds meer. Youtube: ook. Facebook volop. Zelfs op Twitter, dat vooral een slagveld van snelle meningen en stekeligheden is, zien we veel 50 plussers. Soms met een opinie, vaak om hun wederwaardigheden te delen. De Elastieken Generatie verder ontrafeld.

50+’ers online

Online zijn ze er al lang. 50% van de ouderen kan geen dag zonder internet. Gemiddeld 1,7 uur per dag brengen ze door op de socials, 72% zit op Facebook en gemiddeld zijn ze actief op meer dan drie sociale netwerken. Niet alleen bij de vijftigers, ook bij 65-plussers is de smartphone penetratie fors toegenomen. Oma zit dus op Facebook en is aan het appen geslagen.

generatie e: moderniseringHet onderzoek ‘The Elastic Generation’ wijst erop dat ouderen graag bij blijven: 73 % van de ondervraagden vindt dat zij worden betutteld als het over tech gaat, zes van de tien geven aan technologie juist fascinerend te vinden. Bij het bedrijf Dropbox merken ze dat 55-plussers minder stress krijgen van technologische vernieuwingen én beter in staat zijn meerdere apparaten tegelijk te bedienen dan mensen die jonger zijn.

Zelfstandig blijven wonen

De toekomstige senioren wonen zo lang mogelijk zelfstandig. Niet in de laatste plaats omdat zij de huidige verzorging- en verpleeghuizen als ontoereikend zien voor de gewenste kwaliteit van leven en wonen. Techniek wordt daarbij steeds belangrijker. Vandaar ook de opmars van domotica. Het zorgt voor een verhoogd wooncomfort en verhoogde veiligheid in huis, ook maakt het digitale communicatie met een arts en verpleegkundige mogelijk.

Dat technologie de woning meer geschikt maakt voor de oude dag, is belangrijker dan het gemak dat dit hen oplevert. Met andere woorden: domotica wordt pas echt relevant als deze het mogelijk maakt om langer een prettig en zelfstandig leven te kunnen leiden. Volgens ouderen is domotica niet alleen prettig voor henzelf, maar ook voor hun omgeving. Zij hoeven immers minder een beroep te doen op hun sociale omgeving of professionele zorgverleners.

58% van de beauty consumenten is ouder dan 45 

Aanhaken in de toekomst, aanhaken in het heden. In Engeland is de groep 50-64 de top-spender in de categorieën food, kleding, huishoudelijke producten, auto’s, hotelovernachtingen en uit eten. Deze cijfers zullen in Nederland niet heel anders zijn. 58% van de beauty consumenten is ouder dan 45, en dit percentage stijgt. Dat wil niet zeggen dat ze het over de balk gooien: uit onderzoek blijkt dat 72% online de prijzen vergelijkt en de beste deal zoekt.

Daten als je ouder wordt

Ook wat seks betreft, laat de 50 plusser zich kennen. De GGD’s luidden een aantal jaar geleden al de noodklok vanwege SOA’s onder ouderen. Geen leuk nieuws, wel belangrijk om te beseffen dat er een groep is dat het aids-tijdperk alleen van afstand heeft gezien en nu (na scheiding of overlijden) enigszins onvoorbereid op de vrijersmarkt is beland.

Feit is dat steeds meer ouderen alleen zijn en op zoek zijn naar intiem contact. En niet altijd voor een vaste relatie. Van alle gescheiden mannen bijvoorbeeld, is 1 op de 3 boven de 50. Dit stuwt de groei van datingsites, die zelf met allerlei varianten komen gericht op ouderen. Goed nieuws: men blijkt (seksueel) actief tot op hoge leeftijd, wat wel leidt tot discussies over ‘seks in het verpleeghuis’.

En als we het hebben over aanhaken in het nu: dan gaat niet om je ‘jong’ voelen, maar om je ‘goed’ voelen. Dus op je eigen manier je ideale plek behouden of vinden in deze snel veranderende wereld.


Het onderzoek is uitgevoerd door onze partner, New Skool Media (uitgever van onder andere Zin, FietsActief en Vorsten) en dit artikel is onderdeel van een serie waarin wordt gefocust op generatie E. Value Zipper heeft vele titels en mogelijkheden voor de doelgroep 50+. Wij helpen graag met het bereiken en aanspreken van deze doelgroep.


Bekijk het laatste nieuws