De contentbijbel: hét hulpmiddel voor jouw contentmarketingstrategie

‘Maak verhalen die het waard zijn om te delen’

Ben je steeds weer aan het stoeien met je content? Lukt het je niet om goede verhalen te schrijven? Dan is de contentbijbel wellicht een handig hulpmiddel: het helpt je bij het opzetten van jouw contentmarketingstrategie. Een korte samenvatting wat je kunt verwachten:

Contentmarketing bestaat al ontzettend lang. Maar wat is het eigenlijk? Allereerst: contentmarketing is niet het juiste woord. Want zonder passie krijg je content, terwijl je beter met intentie kunt schrijven, zodat je ‘verhalen’ krijgt. De definitie van contentmarketing volgens Cor Hospes is: het maken van passievolle verhalen die het waard zijn om te delen. Met als doel meer klanten te bereiken en te bewegen, en bestaande klantenrelaties te verdiepen en versterken.

Cor Hospes zegt het veelvuldig: ‘Maak verhalen die het waard zijn om te delen’. Maar let op: maak ze niet te ingewikkeld. Eenvoudige verhalen met een duidelijk begin en een eind blijven namelijk langer hangen, en deze kun je makkelijk na- en doorvertellen.

Wel is het belangrijk om waarde toe te voegen in je verhaal. Je doel bij het vertellen van verhalen is om iets voor mensen te kunnen betekenen, zoals service verlenen of hulp bieden. Anderen moeten er écht iets aan hebben. Stel daarom jezelf altijd de vraag: ‘What’s in it for them?’

Bij het opzetten van jouw marketingstrategie ga je eerst terug naar de kern van je bedrijf. Bepaal je STE; dit is je merkonderscheid. Want wat onderscheid jou? Je STE vormt de kern van je contentaanpak. Als je je STE hebt bepaald, dan kun je deze vertalen naar subthema’s, en die vervolgens omzetten naar rubrieken, en dit verwerken in je strategie. Een extra tip daarbij: claim je eigen thema dat gekoppeld is aan je STE. Dit wordt de kern van je content. Hiermee creëer je bij je klanten en relaties een bepaalde herkenning. Ze zullen aan je denken als ze over dit thema lezen.

Al met al: zorg voor de juiste content (wat), voor de juiste lezers (wie), op de juiste plaats (waar) en het juiste moment (wanneer), teneinde (waarom). Denk hierbij altijd aan de vier P’s: voeg passie toe aan je verhalen, maak ze persoonlijk, maak ze prikkelend en maak ze passend voor je doelgroep (Cor Hospes, 2015).

De 10 geboden voor contentmarketing

I
Gij zult in alles uzelf zijn.
Contentstrategie moet voortkomen uit je STE, uit het hart van je organisatie. Worden gedragen door je organisatie en uitgedragen door alles wat je (crossmediaal) zegt en doet.

II
Gij zult verhalen vertellen.
Gebruik een narratief perspectief om je verhaal te vertellen. Bouw je verhalen op volgens de three act structure.

III
Wees betekenisvol.
Bied hulp. Leer en informeer. Verrijk.

IV
Gij zult anderen bewegen.
Inspireer. Laat anderen content op basis van jouw verhalen maken. Laat anderen naar je verhalen leven.

V
Eert al uw mogelijke vertelvormen en kanalen.
Gebruik verschillende soorten content. Om je doelgroep via zo veel mogelijk touchpoints te bewegen. Knip lange verhalen in korte stukken, fragmenten, short copy en tweetable quotes. Verbeeld ze in video’s, strips, prenten, foto’s infographics enzovoorts. Organiseer voor je fans en followers events, congressen, meet-ups en Google+ Hangouts. Help ze met hun problemen via webcare, fora enzovoorts.

VI
Gij zult handelen vanuit een duidelijke format. Gebruik een redactionele plank opgesteld rond vaste key data om je verhaal nog nadrukkelijker uit te dragen.

VII
Gij zult uitgroeien tot gids.
Wees een thought leader. Ontwikkel je als de expert. Als een profeet voor je discipelen.

VIII
Verspreid en deel het woord.
Practise what you preach. Via blogs, gastcolums, (sociale) media, spreekbeurten, slideshare. Zorg voor merkambassadeurs, die voor jou het woord verkondigen.

IX
Gij zult bouwen aan een verhalenhuis.
Zorg voor een hub van al je content. Een homebase. Dat kan een boek zijn, maar ook een site of newsroom.

X
Praat met passie.
Zonder liefde voor je product en het maken van verhalen raak je enkel het hoofd, niet het hart. Sprekend met passie bied je geloof, hoop en liefde.

+I
Gij zult weerklinken in beelden.
Maak symbolen als woorden tekortschieten en die iedereen herkent als behorend bij je organisatie, merk of geloof. Gun je merk een beeldicoon.

(Cor Hospes, 2015)