De Buik van Amsterdam is live!

De Buik, hét digitale platform over de Rotterdamse eetcultuur heeft zich uitgebreid met een tweede stad, en jawel: onze hoofdstad Amsterdam! Maandagavond 24 september is de spiksplinternieuwe website van De Buik van Amsterdam officieel gelanceerd bij Bistro Berlage, een icoon in Amsterdam. Met natuurlijk een goede borrel, en daarnaast presenteerden drie Amsterdamse chefs heerlijke signatuurgerechtjes.

De officiële lancering
Gijsbregt Brouwer, co-founder De Buik, vertelde tijdens de officiële lancering over de ontwikkelingen en De Buik van Amsterdam: “We zijn vijf jaar geleden begonnen met De Buik van Rotterdam, omdat we de foodcultuur vooruit wilden helpen. En daarmee bedoel ik echt de hele foodcultuur; alles wat met eten en drinken te maken heeft. De chefs, de ingrediënten, de locaties en de concepten die eraan verbonden zijn. Eigenlijk weten we wat er op elke hoek gebeurt en daar vertellen we ook graag over. Met De Buik van Rotterdam deden we dit vorig jaar voor ruim een miljoen mensen.”

In Amsterdam wil De Buik precies hetzelfde gaan doen. “Ons doel is om de Amsterdamse foodcultuur vooruit te helpen, door te praten over chefs, de plekken, het nieuws, de verhalen van Amsterdam. In de eerste twee weken zijn er al vijfduizend mensen op de website van Amsterdam geweest, en dat is nog maar het begin. De Buik van Amsterdam moet minimaal net zo groot worden, want Amsterdam is tweeënhalf keer zo groot als het om aantallen restaurants gaat. De verschillen tussen Amsterdam en Rotterdam zijn niet heel groot. Maar in Amsterdam zijn er meer mensen, meer centen, meer restaurants en meer ontwikkelingen. Het gaat allemaal net iets harder. Met de Buik van Amsterdam willen wij de Amsterdamse foodcultuur op de kaart zetten”, aldus Gijsbregt. Met een slag op de gong van de Beurs van Berlage opende Gijsbregt officieel de nieuwe website. “Dan hef ik nu graag het glas met jullie, en wil ik bij deze De Buik van Amsterdam officieel voor open verklaren.”

Na de officiële opening, kon iets lekkers voor in ‘de buik’ natuurlijk niet ontbreken. Naast een borrel presenteerden drie chefs – Herb van Drongelen, Edwin van den Heijkant en Michael van der kroft – een signatuurgerechtje met Amsterdamse, Hollandse en Rotterdamse ingrediënten.

Doel: Amsterdamse foodcultuur vooruit helpen
De Buik van Amsterdam is net als De Buik van Rotterdam een platform voor en door liefhebbers van lekker eten, drinken en mooie (Amsterdamse) producten. Eind 2013 werd het journalistieke platform opgericht, nu vijf jaar later, is het ook tijd om de buiken van Amsterdam te vullen. Met de nieuwe website gaat de Amsterdamse foodcultuur op de kaart gezet worden.

Wat is de Buik?
De Buik is een onafhankelijk, journalistiek platform gewijd aan de bloeiende foodcultuur van de stad. De Buik schrijft over alles wat door de Buik gaat. Het platform staat midden in de eetcultuur van de stad en kent deze als geen ander. De Buik is er voor eetliefhebbers: een doelgroep die graag de stad in gaat, geld te besteden heeft en van mooie dingen houdt. Daarnaast is De Buik er ook voor de ondernemers, chefs en organisaties en merken in de wereld van food. De Buik zet hen in beweging en verbindt hen met hun belangrijkste doelgroep.

Waar schrijft de Buik over?
De Buik is volledig onafhankelijk. Lijstjes, Top- 10 en interviews: de redactie bepaalt welke verhalen en welke restaurants op De Buik komen. Restaurants kunnen niet betalen om op De Buik te komen, zo simpel is het. De redactie bepaalt of een restaurant buikwaardig is of niet. De toon van De Buik is altijd positief. We willen mooie verhalen vertellen over mooie zaken, mooi eten, mooie mensen. We kijken naar het totaalplaatje met als uitgangspunt of we het iemand kunnen aanraden.

Naast onze verhalen hebben wij ook een restaurantgids waar elk restaurant dat wij graag aanraden aan onze lezers, een eigen vermelding heeft. Zo kan je makkelijk zoeken naar een restaurant dat bij jou past.

Samenwerken
Wij werken graag met partners die de missie van De Buik delen: het vooruithelpen van de foodcultuur in Amsterdam. Partners kunnen onder andere adverteren in de vorm van branded content. Bedrijven en instellingen kunnen er ook voor kiezen artikelen te sponsoren. Wij vermelden dit uiteraard wel altijd. Daarnaast werken we met enthousiaste bloggers, fotografen, filmmakers en andere creatievelingen met hart voor de food scene.

Wil je ook een bijdrage leveren aan de Amsterdamse foodcultuur? En ben je benieuwd wat we voor jouw merk kunnen betekenen? Neem contact op met Mark Haring.

Contact opnemen

 

Tags: