7 optimistische uitspraken over adverteren in tijdschriften

Soms zijn er sessies op branche evenementen die ver boven de rest uitspringen. Zo gaf de Amerikaanse Linda Thomas Brooks een sterke presentatie over het belang en de kracht van magazines op de advertentiemarkt. Haar speech kunnen we opdelen in 7 optimistische uitspraken.

Foto: MPA

Linda Thomas Brooks is als CEO MPA – The Association of Magazine Media (de Amerikaanse MMA) relatief nieuw in de tijdschriften business. Met een achtergrond in marketing, sales en digitale media kijkt ze met een positieve en frisse blik naar tijdschrift-merken. Haar optimisme zet ze op het FIPP Congress in London kracht bij met resultaten uit verschillende onderzoeken.

1) De deur van de consument staat open voor adverteerders in tijdschriften
“Consumenten zijn ontvankelijk voor tijdschriften. Ze hebben zelf een abonnement genomen en hun persoonlijke gegevens aan ze verstrekt. Ze kiezen er bewust voor om dat product te ontvangen. Ze zijn geïnteresseerd in de onderwerpen die aan bod komen en wat het tijdschrift in kwestie daarover te vertellen heeft. Als printmerk ben je in die zin een genodigde gast in de huizen van consumenten. Als adverteerder lift je mee als +1. Deze ervaring hebben consumenten alleen bij tijdschriften. Bij andere media overheerst het gevoel dat advertenties worden opgedrongen.”

2) Tijdschriften bedienen de bovenkant én de onderkant van de aankoopfunnel
“Inmiddels zijn we tot de ontdekking gekomen dat inzetten op digitale media niet altijd het gewenste resultaat oplevert. Oorzaak blijkt te zijn dat marketeers zich te veel richtten op tactiek en daardoor te laag in de aankoopfunnel instapten. Er was nog te weinig awareness gecreëerd en dat is nou precies wat tijdschriften heel goed kunnen. Daarom zijn ze zowel bovenin als onderin de funnel belangrijk. Daarmee spelen ze een belangrijke, strategische rol in campagnes waarbij tot dusver de resultaten achterbleven.”

3) Wil je bereik, ga dan voor tijdschriften
“Dit resultaat geldt vooral voor Amerika, maar ik ben er van overtuigd dat deze wijsheid wereldwijd opgaat. Consumenten blijven trouw aan de geprinte exemplaren van hun favoriete mediamerken. Daarnáást consumeren ze andere media. De top 6 à 7 Amerikaanse tijdschriften hebben daarmee een groter bereik dan tv-commercials op een NFL zondag.”

4) Tijdschriften brengen magie in je mediamix
“In een mediamix onderzoek van Millward Brown werden 150 titels bekeken. Nu is het geen geheim dat als je een medium toevoegt aan je strategie, je resultaten omhoog gaan. Dít onderzoek wijst uit dat als tijdschriften worden toegevoegd aan je mix, de cijfers het meeste stijgen. De overweging om een aankoop te doen blijkt 17% hoger te zijn als tijdschriften onderdeel uitmaken van deze magische mix.”

5) Tijdschriften zijn een shortcut naar kwaliteit
“Tijdschriften worden betrouwbaar, inspirerend en motiverend genoemd, meer dan welke andere media ook. Daarmee zijn ze een shortcut naar kwaliteit. Als consumenten niet meer weten wie ze moeten vertrouwen of wat ze moeten geloven, grijpen ze naar hun bekende en geliefde titel.”

6) Tijdschriften bieden alles waar je als marketeer nu naar op zoek bent
“Vele recente onderzoeken hebben op een geloofwaardige manier onderzocht en bewezen hoe effectief tijdschriften zijn. Ze helpen adverteerders een verhaal te vertellen, een merk te bouwen én producten te verkopen. En dat alles in een veilige en vertrouwde omgeving. Daarmee hebben tijdschriften alles te bieden waar marketeers nu naar op zoek zijn.”

7) Zeg nooit meer: ’Print is niet dood’
“Door die stelling zo verdedigend te formuleren, wordt de onterecht negatieve associatie die er is of was rondom tijdschriften benadrukt. En dat moet nou maar eens afgelopen zijn, want het klopt niet. Dat er minachtend wordt gekeken naar tijdschriften, of dat print zelfs dood wordt verklaard, ontkracht de rol die tijdschriften spelen in de advertentiemarkt. Want dankzij hun vele bijzondere kenmerken en ondanks dat tijdschriften soms al eeuwen meegaan, zijn ze vitaler dan ooit.”

Hier kun je de hele presentatie van Linda Thomas Brooks bekijken.

De speech van Thomas Brooks sluit aan op het artikel dat we eerder schreven over de rol van tijdschriften in de advertentiemarkt. In een drieluik over de kracht van tijdschriften in een digitaal tijdperk, kijken we verder dan Nederland om te zien wat er in de wereld gebeurt rondom het fenomeen magazine. In de tweede editie bespraken we wereldwijde campagnes ter promotie van het lezen van tijdschriften.

Meer weten? Neem contact met ons op!

Tags: