Online marketing is aan de orde van de dag. Maar ook tijdschriften worden nog steeds massaal gelezen. Adverteren in tijdschriften kent bovendien vele voordelen. We noemen er 6.
1. Effectiever dan gedacht
Tijdschriften presteren veel beter dan gedacht, blijkt uit grootschalig onderzoek van Ebiquity in opdracht van het Britse Radiocenter (2018). Het doel van het onderzoek door de 68 deelnemende adverteerders en 48 mediabureaus was om de huidige media opnieuw te evalueren. De scores voor tijdschriften zijn met name hoog op het creëren van een positieve breinpositie, emotieoverdracht en ROI. Ook radio en dagbladen worden onderschat. Daarentegen worden social media en online video overschat in hun performance.
2. Kwalitatief bereik
In tegenstelling tot wat al jaren wordt geroepen is print nog lang niet dood. Integendeel. Nog steeds worden er nieuwe titels gelanceerd of krijgen bestaande merken een restyling. Logischerwijs zijn oplages gedaald in vergelijking tot periodes voor de opkomst van online media. En special interest bladen krijgen steeds meer voorkeur boven publiekstijdschriften. Eigenlijk een positieve ontwikkeling voor adverteerders, die in online marketing termen uitgelegd zou worden als garantie voor kwalitatief bereik en minder waste.
3. Betrouwbaar
Websites en tijdschriften zijn de betrouwbaarste informatiebronnen op het gebied van voeding, gezondheid, kleding, reizen, nieuws, entertainment, actualiteiten, sport en persoonlijke verzorging. Zo blijk uit onderzoek (2017) van IPG Mediabrands, Sanoma en BAV naar belangrijke trends op het gebied van vertrouwen en betrouwbaarheid voor diverse merken. Het vertrouwen in tijdschrift advertenties scoort bovendien het hoogste: 33 procent, tegenover 21 procent voor online advertenties, 21 procent voor Facebook advertenties en 30 procent voor tv-advertenties.
4. Luxe product
Het hebben van een tastbaar product is vooral voor liefhebbers een belangrijke reden om nog steeds tijdschriften te kopen. Merken spelen hierop in door te variëren in papiergebruik, of door creatief verrassend uit de hoek te komen met bijvoorbeeld uitklapcovers. Ook adverteerders liften mee op deze mogelijkheden met inserts, geurstrips of sampling. Een tijdschrift lezen blijft daardoor een totaalbeleving. Jeremy Leslie, creatief directeur van MagCulture wist dit mooi te verwoorden: ‘In some cases an iPad version is like tv. Bang, bang, you skip through it. While the paper version is like a movie. You can lose yourself in the experience.’
5. Aandacht
Ondanks de groei van digitale media blijft de aandacht voor online advertenties beperkt ten opzichte van aandacht voor advertenties in print. Deze springen meer in het oog dan banners, en houden die aandacht bovendien langer vast. Dit geldt zelfs voor millennials, de eerste generatie die is opgegroeid met het internet. Ook zij worden minder snel getriggerd door een banner in tegenstelling tot advertenties in een blad, wijst onderzoek van Adroit Digital (2014) uit. Ook de duurzaamheid van print advertenties is hoger, omdat bladen vaak meer dan eens gelezen worden.
6. Media-mix
Print en online versterken elkaar meer dan ooit, zoals radio en tv elkaar ook altijd hebben aangevuld. Cross-over aanwezigheid, en verschillende mate van aandacht en/of diepgang voor je campagne, maken beide vormen relevant. Bovendien kennen ze allebei hun eigen plek binnen een marketingstrategie. Door dit te beseffen en je concept en media-inzet hierop in te richten, bereik je je doelgroep op de beste manier én plek.
Conclusie: Waarom adverteren in magazines?
1. Effectief in breinpositie, emotieoverdracht en ROI
2. Kwalitatief bereik en minder waste
3. Betrouwbaarheid
4. Extra (creatieve) mogelijkheden
5. Meer aandacht voor je uiting
6. Complete media-mix voor totale relevantie
Benieuwd bij welk magazine jouw merk past? Bekijk ons portfolio, of neem contact met ons op.