Wekenlang hebben we inspiratie mogen ontvangen van Marketingcommunicatie en Media experts Michel Tiggelman (Publicis One), Elias Reinheimer (UM Studios), Christiaan van Betuw (Mediaxplain*) en Marcella van Velzen (Zigt). Tot slot delen de panelleden hun favoriete branded content cases met ons.
Marcella: Dove – Real Beauty
Case: “In een grote loods zat een tekenaar bij een man of vrouw die zichzelf moesten omschrijven. Kort daarvoor hadden ze kennisgemaakt met een vreemde, en die moesten ze ook beschrijven. Hierdoor werd heel zichtbaar dat je vaak niet zo’n gunstig zelfbeeld hebt, maar over anderen wel heel positief kunt vertellen en zij ook over jou.”
“De campagne droeg bij aan het merk, niet zozeer aan de producten”
Out of the box: “Het ging 2,5 minuut door zonder dat er een product in beeld was. De clue kwam pas aan het einde.”
Mooiste: “Alles was heel basic, niet opgeleukt of opgesmukt, in een lege loft met twee stoelen.”
Elias: Bloemenbureau – Adblockers
Case:“We hebben een adblocker gelanceerd, waarbij we alle ruimte van banners veranderen in bloemen. De irritatie die mensen soms hebben bij banners om het gevoel dat je website minder mooi wordt staat lijnrecht tegenover het gevoel dat je krijgt van bloemen en planten: daar word je rustiger en creatiever van. Met vijf kunstenaars hebben we documentaires gemaakt over hun werk met bloemen, die je kon downloaden als een alternatieve adblocker. In plaats van witruimte werd je pagina gevuld met kleurrijke creaties.”
“We lossen iets op wat in onze branche een soort pain in the ass is.”
Out of the box: “We lanceren dit specifiek voor de mensen die al een adblocker hebben, om de markt die we niet meer kunnen bereiken terug te halen.”
Mooiste: “De business case is het inzicht in het aantal downloads die gelijk staat aan de hoeveelheid banner ruimte die we niet hoeven in te kopen.”
Meer weten over deze case? Lees het hier.
Michel: AD Testen
Case: “Ondanks de recente kritieken vind ik de Oliebollentest en de Haringtest van het AD erg interessant. Dat is een uitstekend voorbeeld van het creëren van je eigen content om daarmee groter en zichtbaar te worden. In het geval van het AD is het zelfs gelukt een algemeen begrip te zijn. Doordat zij als nieuwsmedium een bepaalde autoriteit hebben, is er een hoge geloofwaardigheid en wordt het snel opgepakt. En het heeft een lange adem. Al ben ik wel benieuwd hoe het AD in de toekomst omgaat met de kritieken op de test. Ook dit is natuurlijk een belangrijk element van brand content: waarborg altijd de kwaliteit van het geleverde.
“Het AD heeft zichzelf onderscheidend op de kaart gezet met deze testen.”
Out of the box: “Van relatief saaie content wordt entertainment gemaakt en nieuws gecreëerd waar mensen naar uitkijken.”
Mooiste: “Andere nieuwsmedia schrijven over de winnaar van de AD oliebollentest. Dat vind ik een knap gegeven en een knap verhaal.”
Christiaan: Glenfiddich Virtual Distillery Tour
Case: “Glenfiddich heeft een hele goede brand messenger, Tony, een storyteller pur sang. Hij gaf presentaties in whisky bars door heel Nederland, die zeer enthousiast werden ontvangen. Dat vroeg om een groter publiek. We hebben hem dramaturgisch ondersteund, het verhaal een opbouw en een spanningsboog gegeven en zijn een theatertour gestart. Hij brengt eigenlijk een stuk Schotland naar het publiek toe. Telefoons moeten uit voor 90 minuten non-stop storytelling, met een proefbox met vijf buisjes whisky op schoot. Het eerste jaar stonden we in 21 theaters, €25 voor een kaartje. Dat ging als een trein. Dit jaar doen we er 40, zowel in Nederland als in België.”
“De kracht van deze storytelling zit ‘m in het authentieke: het verhaal wordt vanuit de expert zelf verteld, niet vanuit een acteur.”
Out of the box: “Het was ook een performance driven campaign, met een flexibel mediabudget. Op het moment dat we de zaal vol hadden, stopten we de campagne en ging het budget naar de volgende voorstelling.”
Mooiste: “Social media was een van de backbones in dit verhaal, omdat mannen elkaar massaal gingen taggen onder een post met: ‘dit is echt iets voor jou’.”