Zo doen zij dat: inspiratie uit de reisbranche

Het marketing- en reclamelandschap verandert continu. Voor marketeers één van de belangrijkste redenen om hun kennis over het vak te blijven bijspijkeren. Value Zipper helpt door uiteenlopende marketinglessen van professionals uit verschillende branches te delen. Branche specifieke kennis van jouw peers dus: want wat kunnen marketeers deze keer leren van hun vakgenoten uit de reisbranche? Nicole Pijpers (Marketing & Contentmanagement bij Austrian National Tourist Office) en Kyara Wanga (PR Coördinator Europe bij Curaçao Tourist Board) aan het woord.

 

Nicole

Nicole Pijpers, Marketing & Contentmanagement bij Austrian National Tourist Office
Nicole: “Oostenrijk is wintersportland nummer één in Nederland. Als zomerbestemming staat Oostenrijk bij de Nederlanders op de 5e plek van de meest favoriete zomervakantiebestemmingen. Ik werk al achttien jaar in de reisbranche. De grootste ontwikkeling aan marketing- en communicatiezijde is natuurlijk de digitalisering. Met de juiste data weet je tegenwoordig precies waar je doelgroep zich op welk moment bevindt. Daar passen wij onze campagnes ook continu op aan.”

Storytelling
Nicole: “Crossmediale campagnes zijn erg belangrijk om mensen te inspireren om naar Oostenrijk op vakantie te gaan. Storytelling, contentmanagement en beeldmateriaal zijn key. Wij willen goede verhalen vertellen, maar ook Oostenrijk visueel sterk neerzetten. Zo laten we zien hoe mooi, gezellig en veelzijdig het land is. Dit doen wij door middel van Image-campagnes, maar ook door het inzetten van thematische en seizoensgebonden campagnes. Deze campagnes zetten we uit in zowel print, online als PR. In de zomer richten we ons op gezinnen en de actieve doelgroep en in de winter op de ervaren wintersporters en wintersport voor gezinnen.”

Geen boekingsplatform
Nicole: “Wij promoten vakantieland Oostenrijk, maar zijn geen reisbureau en hebben geen boekingsplatform. Wij verkopen dus geen kant-en-klare reizen. Wij kunnen onze successen dus niet meten aan het aantal boekingen. We kijken naar vooraf gedefinieerde KPI’s en natuurlijk naar de aankomsten en overnachtingen in Oostenrijk. En we zien dat ons harde werken beloond wordt.”

Kyara

Kyara Wanga, PR Coördinator Europe bij Curaçao Tourist Board
Kyara: “De herkenbaarheid van een eiland als Curaçao maakt ons werk makkelijker. Tegelijkertijd is het ook een vooroordeel: het beeld van zon, zee en strand blijft plakken. Maar er is nog meer te doen op Curaçao! Wij proberen het eiland ook op een andere manier in de spotlight te zetten. Wat verwacht je niet? Sport, activiteiten en cultuur bijvoorbeeld. Door persreizen te organiseren, proberen we dat beeld te verbreden. Vorig jaar hebben we een persreis georganiseerd met een sportieve insteek tijdens de KLM marathon. De marathon, het beklimmen van de Christoffelberg en SUPyoga maakten onderdeel uit van het programma. Dit jaar hebben we ons gericht op de culturele en culinaire aspecten van het eiland.”

De juiste beleving vanuit jouw luie stoel
Kyara: “Ik denk dat ‘vakantie’ een product is waar mensen graag over nadenken. Het is heerlijk om over een volgende vakantiebestemming te fantaseren. Misschien droomt men net iets makkelijker weg bij een tripje naar de zon dan een nieuw merk wasmiddel. Dat maakt het wel makkelijker. Maar dan moet je als bedrijf wel exact dat wereldje, waar zij over fantaseren, laten zien in campagnes. Bij het lezen van een pakkend artikel of het bekijken van een prachtig beeld van Curaçao moet je al even wegdromen over die bijzondere vakantie op het eiland. Het is een kunst om de meest idyllische wereld neer te zetten.”

Lees ook het artikel ‘Zo doen zij dat: inspiratie uit de automotive branche’