Van nul naar 250 medewerkers binnen twee jaar

New Skool Media neemt Elsevier magazine over.

New Skool Media is een belangrijke opdrachtgever en tevens ‘buurman’ van Value Zipper. Na de aankoop van negentien magazines van Sanoma in 2014 zijn ze nu volop in het nieuws met de overname van Elsevier.

Achtergrond New Skool Media 
Het bedrijf werd door Rob Koghee en Cor Jan Willig opgericht in juli 2014 nadat ze akkoord hadden bereikt met Sanoma. Naast vele ideeën en geloof in de merken die waren gekocht, was er nog helemaal niets. Er was geen naam, geen logo en geen kantoorpand. In zeer korte tijd werd het bedrijf uit de grond gestampt en werden de ruim honderdtwintig medewerkers gehuisvest aan de Spaklerweg te Amsterdam. De naam New Skool Media kwam voort uit de gedachte het net iets anders te doen.

Visie
Het duo gelooft dat hobby’s en passies iets zijn waar mensen loyaal aan blijven. De magazines zijn volgens hen een ideaal startpunt waaruit nieuwe verdienmodellen kunnen ontstaan. Truckstar organiseert bijvoorbeeld een jaarlijks festival en hobbyblad Knipmode was partner van het door RTL uitgezonden televisieprogramma ‘Door Het Oog Van De Naald’.

Verder zijn er plannen om met delicious. een restaurant te openen en biedt het portfolio interessante kansen op het gebied van e-commerce: “We kijken niet alleen naar de titel maar juist naar de behoefte van de lezers in combinatie met het thema en hoe we daar een rol in kunnen spelen”, aldus Willig.

Daarnaast hebben de heren voor hun organisatie een hele duidelijke visie waarbij enthousiasme en de nadruk op zelf ondernemen de pijlers zijn voor een lange, succesvolle ontwikkeling van de magazines en het bedrijf. Vanuit dit ondernemerschap werd er bepaald niet stilgezeten:
– Ontwikkeling van nieuwe titels waaronder Nick & Simon Magazine; een eenmalig magazine over de twee zangers en Pedala; een Nederlands hobbyfietsblad voor vrouwen
– Restyling van de magazines Zin, Seasons, KIJK, Home&Garden, Zeilen en Formule 1 inclusief ruim twintig nieuwe websites met een ondersteunende videoafdeling
– Internationale expansie van Knipmode en Vorsten. Knipmode verschijnt nu in twintig landen en Vorsten onder naam ‘The Crown’ in zes landen.

Tot slot is de uitgeverij continu op zoek naar verbetering van zowel de omzet, de marge als de efficiency van de processen. Vanuit deze visie is New Skool Media in korte tijd aanzienlijk gegroeid en maakte het in het eerste hele jaar een winst van 1 miljoen euro.

Overname Elsevier
Vorige week werd de overname van Elsevier bekendgemaakt. Naast het weekblad mag New Skool Media zich binnenkort ook eigenaar noemen van BeleggersBelangen. Voor de uitgeverij past deze overname in haar streven een sterk consumentenportfolio op te bouwen rondom diverse mediumtypen. Koghee (Adformatie, januari 2016): “Voor ons is het een droom om één van de meest prestigieuze tijdschriften van ons land in bezit te kunnen krijgen. We willen de komende jaren investeren in deze titel om het de prominente plek te laten behouden die het momenteel op de markt inneemt.” Een behoorlijke mijlpaal dus voor de toekomst van de uitgeverij die in haar eerste twee jaar groeit van nul naar 250 medewerkers. De nieuwe titels worden ondergebracht in een andere BV: ‘One’ (opinie, nieuws en economie). Naast de redactie wordt ook het management van Elsevier overgenomen: “Hierdoor hoeven we ons niet te bemoeien met de dagelijkse operatie want deze draait prima”.

De ondernemingsraad en de redactieraad van Elsevier moeten nog toestemming geven voor de overname, maar in andere media reageerde hoofdredacteur Arendo Joustra positief: “New Skool Media brengt vooral consumententitels uit, en dat past beter bij Elsevier dan de activiteiten van RELX”.

Advertentiemarkt
Het portfolio van New Skool Media biedt uiteenlopende kansen op de advertentiemarkt en daar wordt samengewerkt met Value Zipper. Cor Jan Willig: “New Skool Media heeft de visie om met de beste partijen uit de markt samen te werken. Er is gekozen voor een samenwerking met Value Zipper omdat zij meerdere uitgevers vertegenwoordigt en door deze gebundelde kracht voor meer ‘grote’ adverteerders en bureaus van betekenis kan zijn. De kracht van Value Zipper ligt daarnaast in hun specialisatie in branded content, een verdienmodel waar wij veel groeimogelijkheden zien.”