Nederlands MediaNetwerk interviewt Patrick van Hooy

Value Zipper bestaat 2 jaar en het gaat goed! A dream come true of zijn jullie er nog lang niet?
Zeker a dream come true, want we laten zien dat de werkwijze waarin ik al jaren geloof werkt! Ruim voordat ik startte met Value Zipper had ik de – in mijn ogen ideale media-salesorganisatie – al uitgetekend. Stap voor stap maken we dit nu realiteit. Ik ben erg trots op wat we nu in deze relatief korte tijd hebben neergezet, en waar we nu staan. Maar we zijn erg ambitieus en volop in beweging, dus in die zin zijn we er nog lang niet.

We spraken je vorig jaar toen Value Zipper nog geen jaar oud was. Je had het onder andere over een vervijfvoudiging van de omzet. Heb je de doelstellingen voor 2015 waargemaakt? 
Ja! Dit is gelukt, meer dan dat zelfs. De omzetgroei was 630%. In 2015 hadden we 137 betalende klanten, voornamelijk uit de top 500 adverteerders. We zien ook een stijging van het aandeel dat mediabureaus hierin hebben, een ontwikkeling waar we erg blij mee zijn. En de groei zet door. Minstens zo belangrijk vind ik dat we in deze twee jaar veel waardevolle relaties hebben opgebouwd. Zowel met adverteerders als met de negen uitgevers die we vertegenwoordigen.

Kun je iets meer vertellen over deze groei en uitbreiding?
Vanaf het begin hadden we een sterke positie binnen specifieke thema’s en doelgroepen. Een ideale basis voor branded content, daarbinnen zit ook onze grootste groei. Met delicious. bijvoorbeeld hebben we het afgelopen jaar tientallen crossmediale branded content cases opgebouwd in samenwerking met merken als Mona, Affligem, Hüttenkäse en Calvé. Voor ABN Amro hebben we zelfs een magazine-app gebouwd. Het is ontzettend leuk dat we in toenemende mate gevraagd worden om mee te pitchen tussen de grote uitgevers.

Wat we niet hadden was ‘plat’ hoog bereik voor actiematige campagnes, waar veel retailers behoefte aan hebben. Nu kunnen we deze groep ook helpen; onder andere met een landelijke folder met een oplage 6,1 miljoen en de weerpagina’s in vrijwel alle dagkranten van Nederland met een dagelijks bereik van 8 miljoen.

Daarnaast zijn we in gesprek met nieuwe uitgevers om het portfolio nog verder te versterken. We zijn altijd op zoek naar nieuwe oplossingen om voor zoveel mogelijk merken een relevante gesprekspartner te zijn.

Is Value Zipper op dezelfde koers gebleven als bij de start? Wat zijn ontwikkelingen die je positief of negatief hebben verrast?
Onze koers is vrijwel onveranderd. We geloven in en werken volgens het Value Zipper-model; dit model gaat over waarde toevoegen in relaties tussen leveranciers en klanten. In gesprekken met adverteerders zijn wij oprecht geïnteresseerd in wat ze doen en hoe we ze kunnen helpen. Waarde toevoegen is voor ons belangrijker dan korte termijn omzet/succes. Als we tijdens een gesprek advies kunnen geven voor een ander mediumtype of leverancier, doen we dat ook. Natuurlijk zeggen we het eerlijk als we op dat moment geen passende oplossing kunnen bieden. Kwalitatieve marktdruk en het opbouwen van relaties dus eerst, en pas daarna omzetdoelstellingen. Het is ons doel om voor alle merken uit de top 500 en hun bureaus een zeer gewaardeerde, betrouwbare business partner te zijn. Daarnaast vinden we het belangrijk om lol in ons werk te hebben. Hopelijk herkennen onze klanten dit.

Wat zijn de obstakels en meevallers geweest afgelopen twee jaar voor Value Zipper?
Ik heb met name onderschat hoe moeilijk het is om de juiste mensen te vinden. Wat wij doen, valt of staat hiermee. Onze lat ligt hoog en daarom steken we veel tijd in ontwikkeling plus begeleiding. We zijn dan ook heel erg blij met het team dat er nu zit.

In positieve zin werd ik verrast door een flinke hoeveelheid uitgevers die wilden inpluggen in het Value Zipper-netwerk. In het begin waren we hier nog niet klaar voor waardoor we veel partijen nee moesten verkopen, dat was moeilijk. We wilden ons eerst focussen op het neerzetten van een goede infrastructuur en fundering van de organisatie. Nu dit grotendeels staat, hebben we de afgelopen maanden reeds drie nieuwe uitgevers verwelkomd en zijn we in gesprek met verschillende andere partijen.

Welke tips kun je meegeven aan andere media startups?
Gevoelsmatig zijn we nog steeds een startup. We leren en ontwikkelen nog wekelijks, werken nog keihard en dat lijkt ook nodig. Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze. Het geloven in een concept, het opzetten en het realiteit zien worden is ontzettend gaaf. En geeft ontzettend veel energie. Dus voor de twijfelaars: Doe het gewoon, vertrouw op je eigen visie en werk keihard om het gedaan te krijgen.

Wat zijn de ambities voor komend jaar?
Heb je even? De doelstellingen voor 2016 zijn een omzetgroei van minimaal 150%, het toevoegen van minimaal zes relevante nieuwe uitgevers en een verdere uitbreiding van het team. Eind 2016 lanceren we een nieuwe tak van ons bedrijf én een leergang ‘Branded Content voor uitgevers’. Hier zijn we nu mee aan het testen. Daarnaast gaan we verhuizen naar een groter kantoor en organiseren we meerdere B2B events. Persoonlijk hoogtepunt hierbinnen is de organisatie van een nieuw voetbaltoernooi voor mediabureaus, de Value Zipper Cup! Een sportief, gezellig evenement voor onze mediabureau-relaties. Donderdag 26 mei strijden tien teams om deze nu al felbegeerde trofee.

Waar staat Value Zipper in 5 jaar?
Vijf jaar vooruitkijken in dit zeer snel veranderende medialandschap is erg lastig. Uiteindelijk is het mijn droom om met Value Zipper een nieuwe standaard neer te zetten met betrekking tot de verkoop van media. Ik wil dat Value Zipper een begrip wordt, bekend staat als een prettige partner; met veel verrassende, creatieve ideeën en mogelijkheden, waarmee je goeie afspraken kunt maken en met mensen waarmee het ook nog leuk is om mee samen te werken. Over 5 jaar weten de meeste marketeers van de top 500 merken dit ook!