Marry Jansen-Kin over de kunst van het omdenken

Inspiratie van een vakgenoot? Graag! Al is het maar om even te spieken hoe concurrent en collega geïnspireerd aan hun dag beginnen. Deze maand Marry Jansen-Kin, Manager PR, Marketing en Communicatie bij HEMA, aan het woord.

Dag in, dag uit creatieve en briljante invalshoeken bedenken om de doelgroep te bereiken en te stimuleren. In ons vak is inspiratie ontzettend belangrijk. Het verrijkt en verruimt je blik. Waar doe jij inspiratie op? ‘Ik haal mijn inspiratie niet zozeer uit een persoon maar uit diverse uiteenlopende creatieve zaken die ik zie zoals magazines, theater, mode- en designtentoonstellingen. Ik zie altijd dingen waar ik in mijn werk iets mee kan. Bijvoorbeeld iets voor fotografie voor een persbericht of als input voor een advertorial maar ook voor de aankleding van een event of de presentatie van producten op een event.’

Van welke branche of tak kunnen we nog wel iets leren? ‘Ik hou erg van cabaret. De manier waarop cabaretiers tegen zaken aankijken, net even op een andere manier bekijken. De kunst van het omdenken: daar houd ik wel van en probeer ik zelf ook wel te doen. Bovendien, een avond flink lachen geeft heel veel energie.’

Inspiratie in het wild. Heb je nog tips? ‘In musea hou ik met name van mode- en of designtentoonstellingen. Zoals ‘100 jaar Nederlandse mode’ in Gemeentemuseum Den Haag of de Dutch Design Week. Ik vind het mooi om dan ons cultureel erfgoed te zien, de creativiteit, het vakwerk, de nieuwe dingen van jonge designers – hoe zij tegen de wereld en de toekomst van producten of oplossingen aankijken.  Prachtig. Kan ik enorm van genieten.’

Een laatste les? ‘In alles gaat het eigenlijk over een andere manier van tegen zaken aankijken. Mensen die je op een nieuw spoor zetten. Laat dat ook toe, want het helpt je verder.’