Kent u de stockfotosenior?

Vergrijzing. Een veelgehoorde term in politiek Den Haag, maar ook in marketingland. Communicatiespecialisten en marketeers buigen zich over de vraag: hoe spreken we ook die groeiende groep ouderen aan? Arjan in ’t Veld heeft er zijn business van gemaakt. Bureauvijftig bedenkt concepten en campagnes voor ouderen. In zijn werk maakte Arjan kennis met de stockfotosenior. Arjan brengt ons hieronder op de hoogte van zijn bevindingen.

Een doorn in het oog van veel communicatieprofessionals: de stockfoto. Voor veel bedrijven echter nog steeds een logische keuze. Want: betaalbaar, snel beschikbaar en eenvoudig te organiseren. Maar behalve de vaak Amerikaans aandoende taferelen en parelwitte tanden, kleeft er nog een groot nadeel aan het gebruik van stockfotografie: het kan zomaar zijn dat een ander bedrijf, of misschien wel een concurrent, dezelfde foto gebruikt. Bureauvijftig maakt er al geruime tijd een sport van om dezelfde oudere man te vinden. Wij noemen hem de stockfotosenior. En als je er op let, dan komt hij vaak voorbij:

Schermafbeelding 2017-10-04 om 16.37.40Schermafbeelding 2017-10-04 om 16.36.14

Tip van Arjan
Veel campagnes die specifiek op oudere doelgroepen zijn gericht schieten nog mis. De stockfotosenior is natuurlijk zo’n pijnlijke conclusie. 50-plussers willen zich herkennen in campagnes die dan wel speciaal voor hen zijn bestemd en het gevoel hebben dat zij serieus worden genomen. Maar dat kan ook met nuances in de content en boodschap of door andere kanalen te kiezen voor een bestaande campagne.

Meer weten?
Wil jij meer weten over ouderenmarketing? Lees dan ook het artikel Hoe bereik je de 50+ doelgroep? Praktische tips van Arjan in ’t Veld of het artikel over magazine Zin met tips van hoofdredacteur Nathan Vos.